Pressinbjudan: Vägen ur arbetslöshetsfällan

Vad krävs för att fler människor ska få jobb? Hur ska tjänstesektorn kunna växa och generera många nya jobb?

Dessa viktiga framtidsfrågor behandlas i boken ”Vägen ur arbetslöshetsfällan”, som skrivits av professor Ulf Jakobsson, nu verksam som rådgivare åt Svenskt Näringsliv och som professor vid Handelshögskolan i Jönköping. Han har tidigare varit chefekonom i både dåvarande SAF och Industriförbundet och även lett Industrins utredningsinstitut. I boken görs en analys av teserna i den tidigare boken Arbetslöshetsfällan, som han var medförfattare till i början av 1980-talet. Då förutspåddes bland annat att den totala sysselsättningen skulle minska och att den offentliga sektorn skulle drabbas av nedskärningar och växande kvalitetsproblem. De problem som då togs upp belyses med utgångspunkt i dagens situation. En viktig skillnad mot början av 80-talet är att idag växer den svenska ekonomin snabbare än i de flesta etablerade europeiska industriländerna. Men reformer behövs om jobben ska komma. Vid pressträffen kommenteras bokens budskap av SACO:s samhällspolitiske chef,Gunnar Wetterberg, samt företagaren Marja Witt, Vikariepoolen. Dag: Tisdag den 12 september Tid: Kl 10.00 Plats: Näringslivets Hus, pressrummet, Adress: Storgatan 19, Stockholm