Presslunch vid Tillväxtkonferensen

Presslunch vid Tillväxtkonferensen Den 15 januari arrangeras konferensen "Väg till växt - från ord till handling". Över tusen beslutsfattare inom politik och näringsliv samlas i Stockholm för att diskutera tillväxtfrågor. I samband med konferensen arrangeras en presslunch med Svenskt Näringslivs chefekonom Stefan Fölster, där två nya rapporter presenteras. Konferensen "Väg till växt" är den första i en rad av årligen återkommande evenemang på tillväxttemat. Konferensen ger beslutsfattare inom politik och näringsliv möjlighet att träffas för att utbyta erfarenheter om hur man kan skapa bättre förutsättningar för tillväxt. Under tillväxtkonferensen kommer Svenskt Näringslivs chefekonom Stefan Fölster att hålla en presslunch där två färska tillväxtrapporter presenteras. Den ena är en utvärdering av det lokala företagsklimatet och vilka faktorer som ligger bakom hög lokal tillväxt. Rapporten bygger på de senaste årens undersökningar inom projektet Lokalt företagsklimat, där företagare, politiker och tjänstemän analyserat och betygsatt företagsklimatet i den egna kommunen. Materialet är unikt till omfattning och karaktär och ger intressanta svar på frågan vad som skiljer framgångsrika kommuner från andra. Den andra rapporten är ett "scorecard" över ekonomisk tillväxt. Detta index sammanställer åtta indikatorer vilket ger en bra bild av Sveriges framtida tillväxtförutsättningar jämfört med andra länder. Sammantaget visas att det finns en stor potential för ytterligare förbättringar. Presslunchen hålls klockan 12.45-14.00 i Aula Magna, lokal Bergsmannen. Anmälan till presslunchen skickas till presschef Fredrik Karlsson, fredrik.karlsson@svensktnaringsliv.se Under tillväxtkonferensen kommer en rad gästföreläsare att framträda, bland annat Mats Lederhausen och Viveca Ax:son Johnson. Det anordnas också tio arbetsmöten som tar upp olika aspekter av tillväxt och tillväxtskapande. Klockan 11.30 hålls en pressträff med Sören Gyll och Göran Tunhammar. På eftermiddagen delas priset "Årets Tillväxtpolitiker" ut. Pristagaren offentliggörs klockan 16.45 och priset delas ut av Svenskt Näringslivs vice ordf Björn Andersson. Hela programmet för tillväxtkonferensen finns på: www.lyftsverige.nu/vagtillvaxt Dag: Den 15 januari 2003, klockan 10.00-17.00 Plats: Aula Magna, Stockholms universitet För mer information kontakta: Stefan Fölster, chefekonom, tfn 08-553 430 60 / 0703-04 31 60 Fredrik Karlsson, presschef, tfn 08-553 430 19 / 0703-45 64 12 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/08/20030108BIT00690/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/08/20030108BIT00690/wkr0002.pdf