Problem på arbetsmarknaden fördröjer vändning i ekonomin

Nedgången i ekonomin fortsätter och når botten först till sommaren. Återhämtningen börjar sedan från en låg nivå och går långsamt. Företagens möjligheter att rekrytera när ekonomin vänder hålls tillbaka av problem att hitta personal, trots stigande arbetslöshet. Prognosen för BNP-tillväxten under 2013 sätts till 1 procent.

Det framgår av Svenskt Näringslivs konjunkturrapport för första kvartalet, som har titeln ”Spångvandring”.

– Vägen mot en starkare världsekonomi är som en smal spång över en sank myrmark. Finans- och penningpolitiska stimulanser hindrar de värsta profetiorna från att slå in, men i många länder kvarstår betydande problem med skulder och arbetslöshet som gör vägen till fastare mark lång och osäker, säger Björn Lindgren, ekonom på Svenskt Näringsliv.

För de svenska exportföretagen faller efterfrågan fortfarande. Varsel i industrin fortplantas till handeln och tjänstesektorerna vilket spär på hushållens oro och är återhållande på konsumtionen. Företagen väntar med investeringar till dess att tecknen på stabiliseringen i världsekonomin blir starkare. Hushållens konsumtion hålls trots detta upp av en god inkomstutveckling.

Företagen upplever redan nu problem att rekrytera personal, vilket påverkar penningpolitiken och mattar konjunkturuppgången när den väl kommer.

– Stora grupper av arbetslösa står i praktiken inte till arbetsmarknadens förfogande. De saknar relevant kompetens eller har varit arbetslösa så länge att de har svårt att få arbete oavsett konjunkturläge. Sverige har stora utmaningar i att stärka arbetsmarknadens funktion för att få fler i arbete och göra det mesta av den internationella efterfrågan, säger Björn Lindgren.

Arbetslösheten stiger under prognosperioden till 8,2 procent. Svårast att få jobb har även fortsättningsvis ungdomar, långtidsarbetslösa och utomeuropeiska invandrare.

Sysselsättningen växer starkast i Västmanland, drivet av en stark företagstjänstesektor. Svagast växer sysselsättningen i Norrbotten, som möter problem i gruvnäringen kombinerat med svagare befolkningsunderlag.

Konjunkturprognosen "Spångvandring" finns på www.svensktnaringsliv.se

Bilaga: Försörjningsbalansen Q1 2013.

För ytterligare information:
Svenskt Näringslivs presstjänst: 08-553 430 01

Svenskt Näringsliv samlar 49 medlemsorganisationer och 60 000 företag med 1,6 miljoner anställda. Följ vår verksamhet på vår hemsida www.svensktnaringsliv.se och genom våra olika nyhetsbrev. Prenumerera på http://www.svensktnaringsliv.se/nyhetsbrev/ Vår pressjour når Du på telefon 08-553 43 001.

Taggar: