”Regeringen är på rätt väg - men reformarbetet måste fortsätta”

– Jag tycker att regeringen är på rätt väg. Statens syn på företagssamma människor och deras företag är på väg att vända. Det kommer till uttryck i många viktiga förslag som kommer att förbättra företagsklimatet. Det sade Svenskt Näringslivs VD Urban Bäckström i ett tal i Uppsala idag.

Han konstaterade att läget på flera områden har förbättrats: Krånglet kring anställningar har minskat, investeringsklimatet har blivit bättre, incitamenten till att bryta utanförskap och aktivt söka ett jobb ökar. Också när det gäller möjligheterna att starta och driva eget går utvecklingen åt rätt håll.
– Men räcker det vi nu ser? Givetvis inte och jag hoppas att den begynnande reformperiod som vi nu är på väg in i ska hålla i sig under många år framöver. Och mycket jobb återstår.
Det tar ofta tid innan reformer ger utdelning. De senaste årens goda utveckling är delvis ett resultat av reformer som genomfördes för 10-20 år sedan. Det är därför oroande att det alltför ofta finns det en tvehågsenhet i vad regeringen gör, varnade Urban Bäckström:
– Få i regeringen tycks vara beredda att ta på sig utmaningen eller kliva in i det ledarskap som gör att de kan motivera kursomläggningar med att de på lite sikt kan gagna alla.
Det krävs god pedagogik och ett gott ledarskap för att övertyga väljare om att en reform som leder till fler och växande företag är en investering som alla egentligen tjänar på. Ett sådant politiskt ledarskap är sällsynt, framhöll Urban Bäckström.
– Därför har vi inom näringslivet en viktig opinionsbildningsuppgift. Vi kan inte bara nöja oss med att vara duktiga företagare, vi måste också visa varför förändringar, reformer, behöver göras. Där behövs en företagarrörelse! Där behövs alla våra röster!
– Jag tror att många företagare med mig skulle vilja ha en tydligare och mer offensiv linje i samhällsdebatten från regeringens sida. Den behöver synas mer, berätta om varför olika steg genomförs, vad de ska leda till och förklara vart de syftar. Många företagare med mig skulle också vilja se en mera offensiv reformvilja.
Urban Bäckström pekade på fem tydliga reformområden för regeringen att ta itu med: En större skattereform, en reformerad arbetsmarknad, moderna konfliktregler, en mer långsiktigt och tydlig energipolitik samt reformer inom forsknings och utbildningspolitiken.