Regeringen och Vänsterpartiet lägger en våt filt över välfärdssektorn

– Överenskommelsen mellan Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Socialdemokraterna om vinster i välfärden lägger en våt filt över förnyelse och mångfald i välfärdssektorn. Människors valfrihet minskar. Förlorarna är elever, brukare och patienter. Nu flyttas makt från medborgarna till politiker, säger Svenskt Näringslivs vd Carola Lemne.

– De privata företagen uppvisar idag generellt lika bra eller bättre kvalitet jämfört med de offentliga utförarna. Om man värnar om medborgarna är inriktningen obegriplig.

– Det är djupt olyckligt att Socialdemokraterna och Miljöpartiet tagit så starkt intryck av Vänsterpartiets uppskruvade retorik i vinstdebatten. Valresultatet visar att deras retorik inte gick hem bland väljarna. Det är tydligt att det saknas folkligt mandat för återställare inom välfärdens område, säger Carola Lemne.

För ytterligare information:
Svenskt Näringslivs presstjänst: 08-553 430 01

Svenskt Näringsliv samlar 49 medlemsorganisationer och fler än 60 000 företag med 1,7 miljoner anställda. Följ vår verksamhet på vår hemsida www.svensktnaringsliv.se och genom våra olika nyhetsbrev. Prenumerera på http://www.svensktnaringsliv.se/nyhetsbrev/ Vår pressjour når Du på telefon 08-553 43 001.