Regeringen sviker jobbskaparna

– Sverige behöver större ambitioner och fokus på jobbskaparna. Regeringens budget och de förslag som aviserats i överenskommelser och regeringsförklaring är inte en politik för fler jobb. Jag är bekymrad över att jobbskaparna tappas bort i en störtflod av förslag som känns företagarfientliga och som riskerar tillväxt och jobb, säger Carola Lemne, VD Svenskt Näringsliv.

– Det är fel att lägga fokus i budgeten på ökade offentliga utgifter snarare än företagande, konkurrenskraft och långsiktig tillväxt. Regeringen borde istället utgått ifrån vad Stefan Löfven sade i valrörelsen – att alla förslag skulle prövas mot om de skapar fler jobb eller inte. Tyvärr sviker den här budgeten de ambitionerna. Nu riskerar istället riktiga jobb i riktiga företag att gå förlorade på grund av kraftiga skattehöjningar – särskilt riktat mot företag som har äldre och yngre medarbetare.

– Osäkerheten kring energifrågan och de ytterligare pålagor som läggs på elproduktion och transporter kommer att försämra konkurrenskraften och slå mot jobben i industrin. Det är bekymmersamt att regeringen inte gör mer för att förbättra konkurrenskraften.

– Det är positivt att regeringen identifierar matchningen på arbetsmarknaden som en viktig utmaning och därför är det bra med satsningar på yrkesvux och yrkeshögskolan. Men lösningarna ligger inte i mer resurser till Arbetsförmedlingen, konstgjorda traineejobb, höjda skatter och generösare bidragssystem.

– Det är också problematiskt med den negativa syn som finns på företag inom välfärden. Det lägger en våt filt över investeringar och utveckling och skapar osäkerhet inte bara för företagen utan för alla deras hundratusentals medarbetare och nöjda kunder, säger Carola Lemne.

För ytterligare information:
Svenskt Näringslivs presstjänst: 08-553 430 01

Svenskt Näringsliv samlar 49 medlemsorganisationer och fler än 60 000 företag med 1,7 miljoner anställda. Följ vår verksamhet på vår hemsida www.svensktnaringsliv.se och genom våra olika nyhetsbrev. Prenumerera på http://www.svensktnaringsliv.se/nyhetsbrev/ Vår pressjour når Du på telefon 08-553 43 001.