Regeringen vidhåller styrning av AP-fonderna

Regeringen bekräftar tydligt i sin skrivelse ”Redovisning av AP-fondernas verksamhet t. o.m. 2009” att avsikten är att fortsätta styra AP-fondernas agerande i de bolag där AP-fonderna är ägare. Det är synnerligen allvarligt att regeringen på detta sätt kvarstår vid de riktlinjer som lades fast förra året och som öppnar för politisk maktutövning av AP-fonderna.

Det konstaterade Urban Bäckström i ett anförande på Svenskt Näringslivs framtidsmöte på fredagen.

– Det framgår av Mats Odells skrivelse till riksdagen igår att regeringen inte tagit till sig av den massiva kritik som förts fram om de risker de nya riktlinjerna innebär för att AP-fonderna görs till instrument för varje regerings maktutövning.

– Detta är ytterst oroande. Inte minst mot bakgrund av att företrädare för de rödgröna tidigare konstaterat att de nya riktlinjerna är ett principiellt genombrott som öppnar upp för en ren politisk hantering av AP-fondernas medel framöver.

– Det är nu mer angeläget än någonsin med reformer som stärker det personliga ägandet. I balansen mellan institutionellt och privat ägande måste det personliga ägandet stärkas för att vi ska få ett dynamiskt näringsliv.

– Sverige behöver skapa 500 000 nya jobb under den närmaste mandatperioden. Det kan bara ske genom företagare som realiserar sina idéer, inte genom politiska pekpinnar.

Ytterligare information:

Peter Isling, presschef, 08–553 430 19

Svenskt Näringsliv samlar 50 medlemsorganisationer och närmare 60 000 företag med 1,7 miljoner anställda. Följ vår verksamhet på vår hemsida www.svensktnaringsliv.se och genom våra olika nyhetsbrev. Prenumerera på http://www.svensktnaringsliv.se/nyhetsbrev/ Vår pressjour når Du på telefon 08-553 43 001.