Regeringens ena hand vet tydligen inte vad den andra gör!

Regeringens förslag om att införa en ”stopplag” inom hälso- och sjukvården minskar möjligheterna för arbetsgivare att leva upp till den lagstiftning om utökat arbetsgivaransvar vid långtidssjukskrivningar som infördes den 1 januari i år.

Svenskt Näringsliv har tillfrågat personalchefer/personalansvariga vid drygt 1400 företag om hur deras arbete med att rehabilitera medarbetare kommer att påverkas om utbudet av vårdtjänster minskar. Utfallet är tydlig, företagen som redan idag har bekymmer med vårdköer och brister i den offentliga vårdproduktionen kommer vid en ytterligare minskning av utbudet att drabbas ännu hårdare. Detta är en synpunkt som delas av landets Försäkringskassa (FK) då Svenskt Näringsliv i samma studie ställt samma frågor till FK både som arbetsgivare men också som handläggande myndighet och samtalspartner till företagen. Inte nog med att det utökade arbetsgivaransvaret i sig är en orimlig lagstiftning nu undergräver regeringens sina egna beslut genom förslaget om ”stopplag” för entreprenader inom hälso- och sjukvård. Det bästa vore att avskaffa lagen om utökat arbetsgivaransvar och förpassa förslaget om stopplag till papperskorgen, säger Ulla Hamilton på Svenskt Näringsliv i en kommentar till studien. Rapporten tar upp frågor kring sjukfrånvaron och tillgången till vård. Det är väl känt att en del av den höga sjukfrånvaron beror på långa köer inom vården. Väntetider till såväl diagnos som behandling förlänger sjukskrivningstiderna. Stopplagsförslaget kommer dessutom strax efter det att arbetsgivaransvaret för sjukfrånvaron har utökats i och med att arbetsgivarna från årsskiftet får betala 15 procent av sjukpenningskostnaden för heltidssjukskrivna medarbetare och har fått ett utökat ansvar för att svara för sjukskrina medarbetares rehabilitering. Studien Stopplagen – stopp för snabb återgång till jobb, finns på www.svensktnaringsliv.se För mer information kontakta: Ulla Hamilton, Svenskt Näringsliv, tfn 08-553 43110/ 0709 69 91 44 Joakim Bogdanoff, Svenskt Näringsliv, tfn 08-553 43212/ 08 553 432 12 Per-Lennart Berg, presschef tfn 08-553 43001/0768 09 34 00