Regeringens förslag på sjukfrånvaro-området hotar välfärden

Regeringens förslag på sjukfrånvaro-området hotar välfärden Det är synd och skam att regeringen lägger fram ett förslag som innebär att företagen ska tvingas att betala flera gånger för regeringens egna misslyckade politik på sjukfrånvaroområdet. Det säger Göran Tunhammar VD Svenskt Näringsliv som en kommentar till regeringens vårproposition. - Om regeringen tror att införandet av ett högkostnadsskydd lugnar landets småföretagare så bedrar man sig menar Göran Tunhammar. Ökade kostnader på företagen minskar inte sjukfrånvaron. Med denna politik skickar regeringen och stödpartierna ett tydligt budskap - det ska bli mer riskfyllt att bedriva företag i Sverige. Detta är helt fel signaler till företagarna och självfallet kommer Svenskt Näringsliv att jobba hårt för att detta förslag inte ska bli verklighet och att det blir stopp för ytterligare pålagor pga sjukfrånvaroutvecklingen på företagen. - Regeringens politik stärker oss i vår uppfattning att det är viktigt för landets företagare att vi får en sjukförsäkringsmodell som kan fredas från politiken och som fungerar som en riktig försäkring, avslutar Göran Tunhammar. För mer information kontakta: Jan-Peter Duker, vice VD Svenskt Näringsliv, tfn 08-553 43 012 / 0705-83 42 72 Ulla Ericson, kommunikation Svenskt Näringsliv, tfn 08-553 43 110 / 0709-699 144 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/15/20030415BIT00980/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/15/20030415BIT00980/wkr0002.pdf