Risk för att jobbtillväxten stannar av

Svenskt Näringsliv har under den pågående avtalsrörelsen vid ett flertal tillfällen varnat för konsekvenserna av de växande lönekrav som LO:s hårda och militanta samordning har lett fram till. Nu ser det ut som om våra farhågor håller på att besannas, säger Svenskt Näringslivs VD, Urban Bäckström.

Riksbanken har idag, som en direkt följd av avtalsrörelsen, tvingats avisera en stramare penningpolitik framöver. Banken skriver i sitt pressmeddelande att "anledningen till att räntan behöver höjas mer är att lönerna väntas öka snabbare än tidigare prognostiserat".

- Risken är nu att företagen tvingas rationalisera för att möta de för höga löneökningarna när det ekonomiska klimatet blir stramare. Det kan i sin tur leda till att jobbtillväxten stannar av, menar Urban Bäckström.

Han pekar på att det under de senaste tio åren har gått att förena måttliga löneökningar med en god reallöneökning för löntagarna. Samtidigt har arbetsmarknadens stela funktionssätt och det ensidiga överläge som dagens konfliktregler ger facket aldrig egentligen prövats i en situation där jobben, som nu sker, växer till kraftigt.

- Dagens besked från Riksbanken är en kraftfull signal om att förhållandena på arbetsmarknaden måste reformeras för att många av de omkring 1 miljoner människor i yrkesverksam ålder som befinner sig utanför arbetsmarknaden ska ha en chans att få jobb. Denna signal riktar sig både till LO och till det politiska systemet, avslutar Urban Bäckström.