Ronald Fagerfjäll får årets Nicolin-pris

Journalisten, författaren och företagarhistorikern Ronald Fagerfjäll får årets Nicolin-pris. Priset, som är på 50 000 kronor och instiftat av Svenskt Näringsliv, överlämnades av Svenskt Näringslivs nya ordförande, Signhild Arnegård Hansen, i samband med organisationens framtidsmöte i Malmö.

Motiveringen till priset är:

”Som journalist i Affärsvärlden och Dagens Industri men inte minst som företags- och företagarhistoriker har Ronald Fagerfjäll gjort en unik insats för att lyfta fram entreprenörgärningars och företags betydelse. Fagerfjälls böcker om "Företagsledarnas århundrade" (3 volymer 1997 - 2001) och samlingsvolymen "De gjorde Sverige rikt : 1900-talets entreprenörer, företagsledare och riskkapitalister" (2005) utgör ett betydelsefullt bidrag till förståelsen av frihetens och marknadsekonomins betydelse för utveckling och välstånd.”

Priset – som instiftades i höstas – ska utdelas årligen till den eller de som i samhällsdebatten gjort framstående insatser i Curt Nicolins anda. Den förste mottagaren av priset var idéhistorikern och författaren Johan Norberg.