S-beslut allvarligt hot mot ett fritt näringsliv

- Jag vet inte om näringslivet förväntas applådera det faktum att Socialdemokraterna inte vill förbjuda vinst, utan istället i praktiken införa näringsförbud för stora delar av tjänstesektorn. Det är i varje fall ett mycket oroväckande beslut som presenterades i fredags, säger Svenskt Näringslivs VD Urban Bäckström.

- Två saker är riktigt allvarliga: för det första utgår beslutet från föreställningen att privat verksamhet håller sämre kvalitet och därför behöver regleras, trots att sanningen är att den ofta är bättre. För det andra flyttas makten över vilka privata utförare som ska få verka från medborgarna till politiker som ofta har en egen offentlig verksamhet att försvara. Skråväsendet kommer tillbaka.

- En omotiverad och illa genomtänkt reglering kan i praktiken ge nästan lika skadliga effekter som ett vinstförbud: etablering försvåras, seriösa aktörer möts med misstro och ökad byråkrati, underpresterande offentlig verksamhet skyddas från konkurrens. Ett sådant ingrepp har bara förlorare.

- När Stefan Löfven tillträdde var många i näringslivet glatt överraskade av hans konstruktiva perspektiv på företagsamhet. Nu ser vi den krassa verkligheten: ideologiska vänsteridéer slår ut insikt om vad företagsamheten kan bidra med i människors vardag. Jag är djupt besviken på att Stefan Löfven inte kunnat svara upp till de förväntningar han skapat.

- Av rent ideologiska skäl föreslås en politik som uttryckligen syftar till att underminera delar av näringslivet. I högskattelandet Sverige är offentliga uppdrag en synnerligen viktig del av företagens verksamhet. Är detta första steget mot ett totalt monopol för offentlig egenregi ? Vad vi nu ser ter sig som det allvarligaste hotet mot det fria näringslivet på decennier, säger Urban Bäckström.