Sif och Svenskt Näringsliv i konstruktiv dialog

Sif och Svenskt Näringsliv visade upp en gemensam syn i många frågor, när Sif-ordföranden Mari-Ann Krantz och Svenskt Näringslivs vd, Urban Bäckström, vid ett välbesökt möte i Almedalen samtalade om hur småföretagarna kan bli många fler.

- Det är glädjande att våra två organisationer gemensamt kan föra en konstruktiv och problemorienterad diskussion om betingelserna för företagande, sade Urban Bäckström. Han påminde om att den samlade tjänstemannarörelsen har vuxit förbi LO-förbundens medlemsantal. - I samverkan med den rörelsen tycks det vara avsevärt enklare att komma tillbaka till en svensk samverkansmodell än vad det är i våra kontakter med LO, sade Bäckström. Han syftade bl a på LO:s ofta återkommande beställningar på ny lagstiftning i stället för att komma framåt på avtalsvägen. De två debattörerna var överens om mycket under sitt samtal i Almedalen. Men skiljelinjer kom också fram. De finns i synen på arbetsrätten, även om Mari-Ann Krantz uttryckte sig positivt om den danska flexicurity-modell som Urban Bäckström ser som en inspiration för svensk arbetsmarknad. Sif är också mera intresserat än Svenskt Näringsliv av utbyggda trygghetssystem för företagare. Även jämställdhetsfrågor kom upp under diskussionen och de båda debattörerna talade sig varma för mer av kvinnligt företagande.