Sju av tio företag vill växa

Idag står mer än en miljon människor utanför arbetsmarknaden. Utan fler jobb i livskraftiga och växande företag klarar Sverige varken sysselsättning eller välstånd. Det är därför glädjande att sju av tio företag vill växa lokalt. Men denna växtvilja hindras av höga arbetsgivaravgifter, höga skatter och krångliga regler. Det visar en stor enkätundersökning som Svenskt Näringsliv gjort.

Av 290 kommuner finns de växtvilligaste företagen i Luleå där nio av tio företag vill växa på hemorten. Bland länen är växtviljan starkast i Norrbotten där åtta av tio företag vill växa. I genomsnitt vill 69 procent av företagen växa. Men det räcker inte med ökad efterfrågan och tillgång på kompetent personal för att det ska ske. Ett av två företag svarar att det krävs sänkt arbetsgivaravgift. Andra viktiga politiska åtgärder för ökad tillväxt är enligt företagen själva sänkta skatter och minskad regelbörda. Det budskapet bekräftas i två kompletterande undersökningar där vi frågat dels snabbväxande så kallade gasellföretag, dels svenska företag med verksamhet i Polen, Estland, Lettland eller Litauen om tillväxthinder. Även dessa företag lyfte fram höga arbetsgivaravgifter, höga skatter och regelbördan som viktiga hinder. Men varför vill tre av tio företag inte växa? Det vanligaste svaret är att man är nöjd med företagets storlek. Ett annat ofta förekommande svar att man inte vill växa på grund av den egna åldern. Det pekar på hur viktigt det är att företag inte går i pension bara för att företagaren gör det. - Det går att få både fler och växande företag i Sverige - och därmed också tiotusentals nya jobb – om förutsättningarna är de rätta. Tyvärr har den senare tidens debatt om den höga faktiska arbetslösheten inte lett till ett ökat intresse för företagandets centrala frågor. Det är olyckligt. För utvecklingen kan påverkas, konstaterar Kristina Scharp, Svenskt Näringsliv. - Mycket av lösningen ligger hos styrande politiker lokalt såväl som centralt. De bör genomföra åtgärder som förbättrar företagsklimatet. Det skulle räcka långt i kampen för fler och växande företag samt nya jobb. Politikerna måste lyssna till företagarna. De är de verkliga experterna på företagsklimat, säger Johan Rönn, Svenskt Näringsliv. Rapporten Vad krävs för att företagen ska växa? finns på www.svensktnaringsliv.se.