Sjukfrånvaron har aldrig varit så låg som 2009

Mellan år 2003 och 2009 har sjukfrånvaron för arbetare och tjänstemän minskat från 6,1 till 3,4 procent av arbetstiden. Det visar den kvartalsvisa tidsanvändningsstatistik som sedan 1982 insamlas på uppdrag av Svenskt Näringsliv.

- Utvecklingen är mycket positiv för svensk arbetsmarknad. Lägre sjukfrånvaro innebär fler arbetade timmar, vilket är positivt för tillväxten. När statens utgifter i transfereringssystemen minskar skapas utrymme för skattesänkningar och andra reformer, säger Li Jansson, nationalekonom på Svenskt Näringsliv. Statistiken omfattar c:a 150 000 arbetstagare fördelade på c:a 1 500 arbetsplatser och 250 företag. Den större delen av minskningen ligger på sjukfall över en månad för både arbetare och tjänstemän. År 2009 är den långa sjukfrånvaron i nivå med den korta sjukfrånvaron. Sjukfrånvaron har aldrig varit så låg som nu. Läs hela tidsanvändningsstudien på www.svensktnaringsliv.se Ytterligare information: Li Jansson, nationalekonom, tfn 08-553 431 57 Sofia Bergström, socialförsäkringsexpert, tfn 08-553 430 77