Slå inte samman AP-fonderna

- Förslaget om att slå samman AP-fonderna till en gemensam fond riskerar att leda till maktkoncentration och bör inte genomföras. Diskussionen om statliga jättefonder borde, mot bakgrund av den tidigare debatten om löntagarfonder, vara förbi för länge sedan. Då som nu kan konstateras att riskerna för ekonomisk frihet, fri konkurrens och privat ägande skulle bli för stora. Det säger Urban Bäckström, VD på Svenskt Näringsliv, med anledning av den idag presenterade ESO-rapporten.

- Lockelsen att använda jättefonden för andra ändamål än maximering av pensionsspararnas avkastning kan i framtiden bli makthavare övermäktig även om, som utredaren förespråkar, vissa begränsningar av jättefondens rösträtt och styrningen genomförs. Det senare är beslut som kan ändras eller rivas upp. Har väl det stora AP-kapitalet samlats på ett enda ställe kan lockelsen i framtiden blir för stor. - Vi har tidigare sett oroväckande tendenser till försök till ökad politisk styrning av AP-fonderna. Regeringen utfärdade exempelvis i april i år direktiv till AP-fonderna med innebörden att fonderna skulle verka för att ta bort rörliga ersättningar för ledande befattningshavare i företag som AP-fonderna är delägare i. Enligt Svenskt Näringsliv är detta direktiv inte förenligt med gällande lagstiftning, som säger att AP-fonderna inte får användas av regeringen för politiska syften. Trots detta genomförde regeringen en sådan ändring av direktiven. Liknande tendenser till politisk styrning har även förekommit tidigare. - Detta talar snarast för att begränsningar av fondernas röstmöjligheter bör införas redan med dagens uppdelade fonder. Utredaren pekar på en väg med enbart indirekta aktieinnehav. En annan väg är att införa samma rösträttsbegränsningar som redan idag gäller för den 7.e AP-fonden. - Att få ner förvaltningskostnaderna i AP-fonderna är ett vällovligt syfte. Men det bör inte realiseras genom tillskapande av en jättefond, vilket i sig inte är någon garanti för att kostnaderna reduceras. Istället bör andra åtgärder övervägas, avslutar Urban Bäckström. Ytterligare information: Peter Isling, presschef, 08-553 430 19