Små möjligheter för svenskar att få del av vinsterna i näringslivet

Små möjligheter för svenskar att få del av vinsterna i näringslivet - De höga skatterna på sparande gör att det svenska aktieägandet är lägre än det skulle vara om kapitalskatterna var i nivå med andra OECD- länder. Det utländskt ägda kapitalet i Sverige beskattas betydligt mildare. Denna obalans minskar svenskarnas andel av aktieägandet och därmed svenska hushålls möjligheter att få del av vinstutvecklingen i näringslivet. Det konstaterar Svenskt Näringslivs experter Krister Andersson och Johan Fall i rapporten "Capital Taxes and Wealth Accumulation" som på onsdagen presenterades vid en konferens i Mölle, arrangerad av Svenska Nätverket för Europaforskning i Ekonomi. Rapporten pekar på ett antal snedvridande faktorer: · Svenska skatteregler likabehandlar svenskars ägande av inhemska respektive utländska tillgångar. Att utländska sparare i Sverige har lägre skatt beaktas däremot inte. · Utländska kapitalskatter är generellt lägre och regelverken innefattar i många länder till och med en positiv särbehandling för inhemska sparare, det vill säga att egna medborgare gynnas i förhållande till utlänningar när det gäller ägande i det egna landets företag. Sverige bör inte gå den vägen, men den generella skatten på sparande bör sänkas. · Det totala skatteuttaget på aktieägande är i Sverige ungefär dubbelt så högt som EU-genomsnittet. · Det utländska ägandet på Stockholmsbörsen har ökat från cirka 10 till över 40 procent under 1990-talet. Skatterna är en bidragande faktor till denna utveckling. En enkel analysmodell som utvecklas i rapporten visar hur en sänkning av kapitalskatten skulle kunna öka det svenska sparandet. Därmed skulle svenskarnas möjligheter att få del av vinsterna i näringslivet förbättras. Arbetet inom EU med att utveckla den inre marknaden kommer med nödvändighet att leda till minskade skatteskillnaderna mellan medlemsländerna. Krister Andersson och Johan Fall välkomnar denna utveckling och konstaterar samtidigt att detta kräver att Sverige slopar förmögenhetsskatten och sänker kapitalskatterna. För mer information kontakta: Krister Andersson, 0705-23 80 89, Johan Fall, 0705-68 80 96 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/16/20010516BIT01020/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/16/20010516BIT01020/bit0001.pdf