Småföretagarna efterlyser bättre företagsklimat!

Småföretagarna efterlyser bättre företagsklimat! Många småföretag är missnöjda med företagsklimatet i hemkommunen. Det visar Svenskt Näringslivs enkät där 23 000 småföretag från hela landet svarat. Ett av fyra småföretag (med 0-25 anställda) anser att företagsklimatet är dåligt eller inte helt godtagbart. Bara sju procent av bedömer företagsklimatet som mycket bra eller utmärkt. Mellan kommunerna finns mycket stora skillnader. På Gotland anser exempelvis två av tre småföretag att kommunens regler och byråkrati fungerar dåligt eller inte helt godtagbart. I andra änden av skalan finner vi Habo. Där sätter bara en av sju småföretagare så lågt betyg. Svenskt Näringslivs undersökning visar att många småföretag har svårt att rekrytera kompetenta medarbetare. Den visar också att det främst är de små företagen som drabbats av osund konkurrens från kommunens sida. Sverige behöver fler växande och lönsamma företag. Dessa måste kunna konkurrera på lika villkor med varandra och inte på orättvisa villkor med en offentlig verksamhet. En starkare tillväxt förutsätter ett gott lokalt företagsklimat. Småföretagen är drivkraften i det lokala näringslivet. Det är de privata entreprenörerna och deras medarbetare som skapar den lokala tillväxten. -Under senare år har allt fler politiker insett detta och börjat uppmärksamma småföretagens villkor. Förbättringsarbetet har påbörjats på många håll, men än så länge är de konkreta resultaten få, kommenterar Kristina Scharp, programledare för Lokalt Företagsklimat. -Trots olika grundförutsättningar kan alla kommuner skapa bra förutsättningar för företagande och därmed goda förutsättningar för ökad tillväxt och välstånd Några åtgärder som kommunerna direkt kan börja arbeta med: -Inrätta One Stop Shop-enheter -Förenkla och minska antalet kommunala regler och föreskrifter. -Lägg ut mer kommunal verksamhet på entreprenad -Avveckla kommunal verksamhet som konkurrerar med privata företag. -Fördjupa de kommunala tjänstemännens kunskaper om företagarens villkor. Hela rapporten finns att läsa på www.svensktnaringsliv.se. Undersökningen gjordes av Demoskop under 1999-2001. För mer information: Kristina Scharp, tel 08-553 431 63 eller 070-655 37 05 alt Pär Andersson, tel 08-553 431 27 eller 070-568 8064 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/07/05/20010705BIT00720/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/07/05/20010705BIT00720/bit0001.pdf