Solna solklar etta

Sveriges bästa lokala företagsklimat finns i Solna. Det visar Svenskt Näringslivs nya ranking av företagsklimatet i landets alla 290 kommuner.

Svenskt Näringslivs unika kommunranking bygger främst på enkätsvar från totalt drygt 36 000 företagare – de verkliga experterna på företagsklimat – men också på statistik från Statistiska Centralbyrån. – Solna får genomgående mycket goda betyg av sina företagare. Det beror på att kommunen bryr sig om sina företag och arbetar kontinuerligt för att förbättra deras villkor. Det gör Solna till ett föredöme som andra kommuner kan lära av, säger Carina Centrén, ansvarig för lokalt företagsklimat på Svenskt Näringsliv. På topplistan följs Solna av Vellinge, Sollentuna, Trosa, Habo, Danderyd, Laholm, Härryda, Höganäs och Sundbyberg. Åtvidaberg är den kommun som förbättrar sin placering mest jämfört med 2009. I år kommer kommunen på plats 90, en ökning med 103 platser från i fjol. – Företagarna i Åtvidaberg är nu klart mer nöjda med kommunen. Det beror till stor del på ett stabilt politiskt ledarskap som tar företagens frågor på allvar och kommunledningen driver nu engagerat förbättringen av företagsklimatet. Dessutom har man lyckats få ordning på kommunens ekonomi. – Åtvidabergs kommun gör också lovvärda satsningar på att utbilda skolelever i entreprenörskap. I genomsnitt ger företagarna hemkommunens företagsklimat betyget ”godtagbart”. Samma betyg får företagsklimatet på nationell nivå. Mycket kvarstår alltså att göra innan företagsklimatet är utmärkt. En majoritet av kommunledningarna har bra kontakt med näringslivet. Ändå väljer tre av fyra kommuner att producera i praktiskt taget allt inom den kommunala sfären i egen regi. – Bland det bästa kommuner kan göra för att förbättra företagsklimatet är att låta företag konkurrera om att få sköta kommunens tjänster. Här finns en enorm potential att stärka näringslivet och välfärden. Var fjärde kommun har en klart bristfällig dialog med näringslivet. – De som inte möter och samtalar med företagen kan inte skapa ett bra företagsklimat. Kommuner där den dialogen saknas blir ifrånsprungna av kommuner som engagerar sig för företagsamheten, säger Carina Centrén. Hela rankinglistan, vår ”Faktabas om företagsklimat” och en mängd annan information om företagsklimat finns på Svenskt Näringslivs hemsida: www.svensktnaringsliv.se/foretagsklimat

Taggar: