Stabila priser när euron infördes i Finland

Stabila priser när euron infördes i Finland Euroinförandet i Finland ledde inte till högre priser. Det framgår av rapporten Euroövergången i företagen som Svenskt Näringsliv låtit göra. Företagens största förändring handlar inte om priser utan om uppdaterade IT-system. Drygt 200 finländska företag med fler än 10 anställda har svarat på frågor om hur euroövergången påverkat det egna företaget. 93 procent av företagen ändrade inga priser med anledning av övergången till euro. Endast fyra procent höjde priserna, medan två procent istället sänkt sina priser. Den största förändringen vid euroövergången handlar om IT-system. Åtta av tio företag genomförde förändringar i IT-systemen i samband med införandet av euron. Av dessa passade samtidigt fyrtio procent på att uppdatera eller göra andra förändringar. Införandet av euron ledde med andra ord till en modernisering av IT-infrastrukturen i Finland. - Förenklingar inom administrativa system, minskade valutarisker och andra besparingar tack vare euron uppväger i stort sett omedelbart de engångskostnader företagen haft för euroanpassningen, säger Annelie Mannertorn, projektledare vid Svenskt Näringsliv och rapportförfattare. Av de företag som uppger att de påverkats av den nya valutan, menar 86 procent att förutsättningarna att bedriva verksamheten har förbättrats, medan endast 7 procent menar att de försämrats. Företag som sysslar med utrikeshandel berörs av naturliga skäl mest av den gemensamma valutan, medan hemmamarknadsorienterade företag oftare uppger att de inte påverkats. - Den här undersökningen visar att övergången till euron gick både snabbare och smidigare än vad de flesta trodde och att oron för smyghöjningar av priserna var överdriven, avslutar Jonas Frycklund, EMU- ansvarig vid Svenskt Näringsliv. Bakgrund: Undersökningen av de finländska företagen utfördes av Taloustutkimus Oy på uppdrag av Svenskt Näringsliv. Telefonintervjuerna genomfördes 28 till 30 januari i år och riktades till företagens ekonomichefer. Rapporten "Euroövergången i företagen" har skrivits av Annelie Mannertorn, projektledare vid Svenskt Näringsliv. Rapporten finns i PDF-format på: www.svensktnaringsliv.se För mer information kontakta: Annelie Mannertorn, rapportförfattare, tfn 08-553 430 62 / 0705-59 09 42 Jonas Frycklund, EMU-ansvarig, tfn 08-553 431 62 / 0705-68 80 27 Fredrik Karlsson, presschef, tfn 08-553 430 19 / 0703-45 64 12 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/18/20020418BIT00200/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/18/20020418BIT00200/wkr0002.pdf