Stark konjunktur, men arbetslösheten består

Den svenska ekonomin växer och sysselsättningen ökar. Samtidigt går stora kullar ungdomar in på arbetsmarknaden och nyföretagandet mattas av, vilket innebär att den höga arbetslösheten består. Det framgår av Svenskt Näringslivs konjunkturprognos för fjärde kvartalet, som bär titeln "På slak lina".

Tillväxtsiffror under det tredje kvartalet 2010 ger bilden av en ekonomi i kraftig expansion. Effekten består dock till en betydande del av att lager som byggts upp under krisen nu säljs av. Redan nästa år faller tillväxten från 5 till 2,6 procent. Investeringarna ökar, men mattas av de närmaste åren. Sverige ligger i dag på en lägre tillväxtbana än innan krisen och det kommer dröja till minst 2013 innan vi återhämtat den mark som gått förlorad.

Det allvarligaste hotet mot svensk ekonomi är att arbetslösheten sjunker så långsamt, trots att företagen visar större lönsamhet och även anställer. Ungdomsarbetslösheten minskar något, men kommer fortsatt ligga över 25 procent.

- Konjunkturen kommer inte i sig att kunna åtgärda det betydande utanförskap som växt i Sverige under lång tid och som förstärkts under krisen. Reformer under den senaste mandatperioden har fokuserat på ökat utbud av arbete. Nu behövs fler företag som anställer. Det är därför särskilt oroande att tillväxten i nyföretagandet åter mattas av, säger Stefan Fölster, chefekonom på Svenskt Näringsliv.

I rapportens strukturdel konstateras att risken för en bostadsbubbla i Sverige har ökat kraftigt. återigen. De svenska hushållens belåningsgrad är i dag högre än motsvarigheten i USA. Sverige saknar makroekonomiskt ramverk som hejdar nya bubblor från att växa fram.

Farhågorna om hot mot euron i kölvattnet av finanskrisen är däremot inte motiverade.

- Euro-systemet står stabilt och skulle det behövas så har ECB tillräckliga resurser för att hantera likviditetsbehov som kan uppstå. Fullständig stabilitet i ekonomin är heller inget idealtillstånd. För att länder med reformbehov ska göra åtgärder i sina ekonomier är det nödvändigt att det finns vissa risker för enskilda länder och deras banksystem, säger Stefan Fölster.

För ytterligare information:

Stefan Fölster, tel 08-55 34 31 60

Theo Paues, tel 070-955 03 12

Svenskt Näringsliv samlar 50 medlemsorganisationer och närmare 60 000 företag med 1,7 miljoner anställda. Följ vår verksamhet på vår hemsida www.svensktnaringsliv.se och genom våra olika nyhetsbrev. Prenumerera på http://www.svensktnaringsliv.se/nyhetsbrev/ Vår pressjour når Du på telefon 08-553 43 001.