Stärk skyddet för det privata ägandet

- Sverige har en svag äganderätt jämfört med andra länder, konstaterar Jan Persson chefsjurist på Svenskt Näringsliv vid ett seminarium i Konserthuset, Stockholm den 29 mars. Den svaga äganderätten minskar både företagens och människors möjligheter att planera och agera långsiktigt. Det går ut över långsiktiga investeringar och leder till färre innovationer.

Den privata äganderätten är avgörande för trovärdigheten i att avkastningen av produktiva satsningar tillfaller den som satsar resurserna. Utan ett starkt äganderättsskydd blir de långsiktiga investeringarna inom viktiga framtidsområden lägre än vad som annars skulle ha varit fallet.

Ju starkare äganderättsskydd, desto högre tillväxt, visar forskningen. I verkligheten har många stater som vill utvecklas fått känna på att nödvändiga satsningar från utlandet uteblir, då investeringarna inte får ett tillräckligt äganderättskydd.

Vad bör då göras för svensk del? Seminariets arrangörer Nils Karlson, Ratio, Karin Åhman, Ägarfrämjandet och Jan Persson, Svenskt Näringsliv anser att det är centralt för äganderätten att grundlagen tas på allvar och att lagprövning tillämpas i praktiken.

Äganderätten måste få ett stärkt skydd i regeringsformen. Då skulle omtvistade lagar kunna prövas mer effektivt, både i lagstiftning och lagprövning. Dessa förändringar är en viktig uppgift för den borgerliga regeringen och för den pågående grundlagsutredningen.