Svensk tjänsteexport - en snabbväxare

Svensk tjänsteexport - en snabbväxare I Sverige finns närmare 450 000 tjänsteföretag. Under april har Temo intervjuat 800 av dessa om deras syn på export och import av tjänster. Temomätningen ligger till grund för en rapport som bland annat visar att svensk tjänsteexport har ökat med närmare 100 procent sedan 1995. - 36 procent av företagen uppger att de idag har tjänsteexport. Dessa företag har generellt sett lång erfarenhet av tjänsteexport, vilket gör att det finns en potential att ytterligare öka omfattningen av exporten, säger Joakim Bogdanoff, biträdande regionchef på Svenskt Näringsliv och ansvarig för rapporten. Av undersökningen framgår också att attityden till tjänsteexport påverkas av hur ägarbilden i företaget ser ut. Företag med helt eller delvist utländskt ägande har en nästan dubbelt så stor exportandel som företag med enbart svenska ägare. Ser man på hur de företagen producerar sina tjänster så kan man konstatera att 78 procent av företagen producerar tjänsterna de exporterar i Sverige. - Detta pekar på att en ytterligare ökad tjänsteexport medför expansion inom Sveriges gränser, vilket främjar tillväxten i landet, säger Jens Hedström, projektledare för Svenskt Näringslivs projekt "Internationalisering av svenskt tjänsteföretagande". Fakta: Sverige är ett av de 20 största tjänsteexporterande länderna i världen. Tjänsteexporten har under de senaste åren svarat för den kraftigaste ökningen av svenskt export. Snabbväxarna inom tjänstesektorn är: finansiella tjänster, IT/Telekom och olika företagstjänster. Den svenska exporten av tjänster har ökat med nästan 100 procent mellan 1995 och 2001. Läs hela rapporten på: http://www.svensktnaringsliv.se/ För mer information kontakta, Jens Hedström, projektledare, tfn 08-553 431 40 / 070-552 99 46 Joakim Bogdanoff, rapportförfattare, 040-35 25 52 / 0703-45 64 52 Fredrik Karlsson, presschef, tfn 08-553 430 19 / 0703-45 64 12 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/17/20020417BIT00420/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/17/20020417BIT00420/wkr0002.pdf