Svenska företag har världen som spelplan

Den svenska förhandlingsmodellen när det gäller ekonomins utveckling blir allt mindre relevant. En god ekonomisk utveckling måste bygga på goda villkor för företagande och investeringar i Sverige. För ett höglöneland som Sverige är det inte möjligt att konkurrera med låga kostnader. Vi måste attrahera och utveckla avancerad ekonomisk verksamhet som kan bära höga lönekostnader.

Globaliseringen har i grunden förändrat förutsättningarna för näringslivet i Sverige, konstaterar Ulf Jakobsson, professor vid internationella Handelshögskolan i Jönköping. Han har på uppdrag av Svenskt Näringsliv skrivit rapporten "Globaliseringen av svenskt näringsliv".

Under de senaste decennierna har svenska företag i allt högre grad fått hela världen som spelplan. En växande andel av det svenska näringslivet har utländska ägare. Ser vi till de företag som är svenskägda så har dessa en allt större del av sin verksamhet förlagd utomlands. Sammantaget innebär dessa förändringar att de strategiska besluten kring produktion, investeringar och sysselsättning i det svenska näringslivet i allt högre utsträckning fattas mot bakgrund av ett globalt perspektiv. Många gånger sker besluten utanför de svenska gränserna.

För kommande år är det därför viktigt att den svenska öppenheten mot globaliseringen kompletteras med en politik som har en tydlig inriktning på att göra den svenska ekonomin till en attraktiv miljö för företagsetableringar.

I en globaliserad värld kan ett litet land som Sverige inte räkna med att ha ett nationellt ägande av världsledande företag i den skala som vi hade för två decennier sedan. Därför finns framtidens blågula företagande framförallt bland mindre och medelstora företag.

Rapporten finns på www.svensktnaringsliv.se