Svenska investeringar halkar efter

Näringslivets investeringar är fortfarande flera procentenheter av BNP lägre än snittet för EU-länder. Förhoppningen att den förbättrade världskonjunkturen skulle leda till att investeringar i Sverige skulle hämta in gapet tycks nu komma av sig. Det säger Svenskt Näringslivs chefekonom Stefan Fölster.

Enligt såväl Svenskt Näringslivs som Konjunkturinstitutets senaste prognos avtar ökningstakten i investeringar framöver, trots lyftet från bostadsbyggandet. Samtidigt ökar företagens investeringar utomlands. Bytesbalansen, det sammanfattande måttet för hur mycket mer svenskar investerar utomlands än utlänningar investerar i Sverige, väntas gradvis öka från sex procent av BNP år 2005 till sju procent år 2008. Denna utveckling understryker att många multinationella företag utvecklas väl globalt och att Sverige inte sällan väljs bort när en lokalisering för nya investeringar väljs. Ett faktum som ytterligare kan komma att förstärkas när nu WTO:s Doha-runda kollapsat. Svenskt Näringslivs investeringsprognos stannar vid en ökning om två procent 2007, där bostadsinvesteringarna håller emot en skarpare avmattning. Flera andra prognosmakare, som Konjunkturinstitutet, spår också en kraftig avmattning av investeringstillväxten. Investeringskvoten, investeringarnas andel av BNP, i ekonomin ökar till 17 procent i år. Trots ökningen de senaste åren är kvoten ändå avsevärt lägre än i EU-15, där kvoten uppgår till 20 procent. Det är mycket allvarligt att investeringsnivån i Sverige år efter år ligger så pass mycket lägre än i våra konkurrentländer.