Svenskt Näringsliv: Sverige tillbaka till toppen!

Svenskt Näringsliv: Sverige tillbaka till toppen! Svenskt Näringsliv inleder i februari en landsomfattande satsning kallad "Lyftet". Satsningens långsiktiga mål är att Sverige ska ta sig till toppen av välståndsligan, OECD:s lista över de rikaste länderna i världen. - Vi vill få upp dessa frågor på agendan. Debatten måste handla mer om hur resurser skapas än hur de fördelas, säger Svenskt Näringslivs styrelseordförande Sören Gyll. Vi måste föra en seriös debatt kring förutsättningarna för tillväxt. För näringslivet är det av största betydelse att tillväxtfrågor blir centrala i samhällsdebatten. Därför inbjuder Svenskt Näringsliv nu till en nationell dialog, en diskussion kring vägarna framåt. Det innebär stora vinster både för medborgare och hushåll, för företagen och den offentliga sektorn om Sverige inom tio år tar sig till toppen av välståndsligan. - Vi lever i en ny tid och det krävs nytänkande, nya grepp, poängterar Svenskt Näringslivs VD Göran Tunhammar. Vi har naturligtvis egna idéer och förslag, men vi vill också lyssna på andras. Vi sitter inte inne med hela sanningen, däremot har Sveriges företagare viktiga insikter att bidra med i denna nationella dialog. Svenskt Näringsliv kommer under våren att samla tusentals företagare och andra till möten där recept för högre tillväxt diskuteras. I första omgången arrangeras över 70 möten för företagare runt om i landet. Företagarnas idéer kommer sedan att diskuteras med andra intressenter i 17 stora rådslagsmöten. Resultaten av dialogerna redovisas löpande bland annat i regional press över hela Sverige. Satsningen avslutas i samband med Svenskt Näringslivs stämma den 22 maj då en inspirationsmässa på tillväxttemat arrangeras i Kungsträdsgården i Stockholm. - Vi räknar med att minst 7 000 personer kommer att delta direkt i den nationella tillväxtdialogen, säger H G Wessberg, vice VD och ansvarig för Lyftet. Det blir därmed en av det organiserade näringslivets största satsningar någonsin. För mer information kontakta H G Wessberg, vice VD, tfn 08-553 431 19 Johan Carlstedt, projektledare Lyftet, tfn 08-553 430 82 / 0703-14 30 82 Fredrik Karlsson, presschef, 08-553 430 19 / 0703-45 64 12 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/07/20020207BIT01050/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/07/20020207BIT01050/bit0001.pdf