Svenskt Näringsliv arrangerar dagar om företagande för lärare

Företagsamhet, företagande och entreprenörskap är bristvaror i det svenska klassrummet. Det vill Svenskt Näringsliv rätta till och bjuder därför in till fortbildningsdagar för gymnasielärare om företagens roll i samhället.

Den 23- 25 november arrangerar Svenskt Näringsliv fortbildningsdagar i Lund, Göteborg och Stockholm för sammanlagt 600 lärare från gymnasieskolar runt om i landet. Enligt en studie från Nutek tycker nio av tio lärare att det är viktigt att utveckla elevernas förmåga till att ta egna initiativ och gå från idé till praktisk handling. Men lärarna anser sig sakna tid och resurser för att ägna sig åt undervisning inom företagsamhet och företagande. Svenskt Näringsliv bjuder därför in till fortbildningsdagar på temat företagens roll i samhället. Måltidsprofessorn Carl Jan Granqvist, Svenska Dagbladets politiska chefsredaktör PJ Anders Linder, statsvetaren Stigbjörn Ljunggren och många fler kommer att resonera kring företagens betydelse. Det kommer också ges tillfälle för lärarna att ägna sig åt erfarenhetsutbyte och ta del av ett smakprov från Svenskt Näringslivs gymnasieturné Enterprise. Svenskt Näringsliv har också tagit fram ett skolmaterial som kommer att presenteras på fortbildningsdagarna. En skrift som fördjupar sig i företagens relationer till deras viktigaste intressenter - kunder, anställda, ägare och samhället i stort samt en dokumentärfilm som beskriver vardagen för två företag som drivs av unga entreprenörer. – Med denna satsning hoppas vi att kunna ge inspiration och verktyg till gymnasielärare som vill prata om företagande och företagsamhet i klassrummet, säger Cecilia Moreno, projektledare för lärarfortbildningsdagarna. 23/11 Olympen, Tunavägen 39, Lund 24/11 Arken hotell och konferens, Oljevägen, Göteborg 25/11 Nalen, Regeringsgatan 74,Stockholm Tid: 9.30-16.00 Programmet för dagarna finns på www.svensktnaringsliv.se/skola