Svenskt Näringsliv håller toppkonferens i Åre

Ett Sverige i världsklass är temat för den framtidskonferens som Svenskt Näringsliv håller i Åre i dag och i morgon. Drygt 250 akademiker, opinionsbildare och entreprenörer från Sverige och omvärlden diskuterar Sveriges möjligheter att i en global konkurrenssituation få ett näringsliv, en arbetsmarknad och en välfärd i världsklass. Hela konferensen sänds direkt i SVT 24 och till större delen även i SVT 2.

Den förste utländske talaren under måndagen är Tom Bentley, VD för den inflytelserika brittiska tankesmedjan Demos. Hans anförande under rubriken "Enterprise Democracy - Unlocking Sweden´s Future" grundar sig på en noggrann och i grunden mycket positiv rapport, som visar att Sverige har goda möjligheter att klara de globala utmaningarna - men att vi då också måste vara beredda att genomföra förändringar. Också den näste talaren är britt, managementförfattaren och professorn Rickard Scase. Även han kommer att måla upp en bild av utmaningarna för Sverige i den globala konkurrensen. Detta inlägg följs av ett panelsamtal mellan Björn Rosengren, Johan Hernmarck, ordförande i Svenska Riskkapitalföreningen och Anders Narvinger, VD för Teknikföretagen. Hur invandrare snabbt kan assimileras och bli en del av samhället beskrivs i ett spännande anförande av Rosaline Frith som är generaldirektör för det kanadensiska invandrarverket. Kanada har ett mycket gott rykte i världen när det gäller att snabbt få invandrare i arbete. Måndagens sista anförande hålls av Svenskt Näringslivs chefekonom, Stefan Fölster, som talar under rubriken "En välfärd i världsklass". Under tisdagen hålls fem parallella seminarier om Sveriges tillväxtbranscher, hur och när vi kan få en integrerad europeisk arbetsmarknad, hur vi kan får världens friskaste arbetskraft, vad som händer i Kina och hur det påverkar oss samt vad Sveriges turistindustri kan lära av Åre. Demos-rapporten om Sveriges framtid, World Class – How Sweden could reinvent the rules of political economy over the next generation finns på www.svensktnaringsliv.se Ytterlige information om tillväxtkonferensen: Lars Jilmstad, Åre-kontakt, tfn 070-345 64 36 Andrea Prander, pressekreterare, tfn 08-553 43018/0708 80 69 01