Svenskt Näringsliv lämnar trepartsamtalen

Svenskt Näringsliv lämnar trepartsamtalen Svenskt Näringsliv har idag meddelat arbetsmarknadsminister Hans Karlsson att organisationen lämnar trepartsamtalen. Orsaken är att trepartsamtalen inte löser problemen med den höga sjukfrånvaron. Det största intresse som tycks finns från regeringens sida är att rädda statens utgiftstak genom att flytta kostnaderna för sjukfrånvaron - men inte att lösa de verkliga problemen. Det finns tre huvudorsaker till Svenskt Näringslivs beslut att lämna trepartsamtalen. 1. Vi vill lösa grundproblemet, det vill säga minska sjukfrånvaron. Både attityder och regelverk måste förändras. 2. Vi vill ha en helhetsbild. Trepartsamtalen ger inte den helhetsbild som krävs för att lösa grundproblemen. 3. Vi vill bidra till att människor kommer i jobb. Vi har lagt fram ett åtgärdspaket i fyra punkter, med förslag som kan bidra till färre sjukskrivna och fler i arbete. Det måste kompletteras, eftersom problemet är mångfacetterat. En lösning förutsätter att även politiker, myndigheter och individer tar sitt ansvar. - Vi har givit både Kenth Petterson och Hans Karlsson åtskilliga chanser att använda trepartsamtalen för att bidra till lösningen av sjukfrånvaroproblemet, säger Jan-Peter Duker, vice VD på Svenskt Näringsliv. När samtalet fortsätter att handla om fel saker och när helhetsbilden saknas kan vi inte medverka längre. Vi hoppas att regeringen nu tar tag i grundproblemet och försöker få en verklig lösning till stånd. Då är vi fortsatt beredda att bidra med det vi kan. I trepartssamtalen har bara arbetsmiljön diskuterats. Men arbetsmiljön har aldrig varit bättre, svenska folket trivs på jobbet och känner sig friskare idag är för några år sedan. Ändå ökar sjukfrånvaron. För att lösa problemet måste det finnas en vilja att komma åt de verkliga orsakerna. Att enbart flytta kostnaderna löser inga problem - annat än för finansministern. - Vi kommer aldrig att acceptera symbolhandlingar och förslag vars enda effekt är att företagens situation försämras. För företagen är sjukfrånvaron största allvar. Svenskt Näringsliv vill inte delta i ett politiskt spel. Vi vill lösa problemet, avslutar Ulla-Britt Fräjdin- Hellqvist, utvecklingsansvarig, Svenskt Näringsliv. Läs mer på www.svensktnaringsliv.se För mer information kontakta, Jan-Peter Duker, vice VD, tfn 08-553 430 12 / 0705-83 42 72 Ulla-Britt Fräjdin-Hellqvist, utvecklingsansvarig, tfn 08-553 431 16 / 0703-45 6116 Fredrik Karlsson, presschef, tfn 08-553 430 19 / 0703-45 64 12 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/12/20021212BIT00610/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/12/20021212BIT00610/wkr0002.pdf