Svenskt Näringsliv om konjunkturen: Grusväg till framtiden

Svenskt Näringsliv om konjunkturen: Grusväg till framtiden En fortsatt relativt svag kronkurs hjälper återhämtningen för exportindustrin i en haltande världsekonomi. Stora reallöneökningar och en expansiv finanspolitik driver på konsumtionsökningen, som inte knäcks av börsfallen. Den närmaste framtiden ser svensk ekonomi ut att accelerera på en grusväg. - Sommarens börsras har gett synliga effekter på flera förtroendeindikatorer, vilket minskar benägenheten att investera och starta nya företag. Mellan januari och april startades ungefär 16 000 nya företag i Sverige. Under motsvarande period förra året var siffran nästan 38 000, säger Stefan Fölster, chefekonom på Svenskt Näringsliv. -Och den låga investeringstillväxten minskar möjligheterna till en långsiktig återhämtning. Svaga investeringar i näringslivet är inte bara ett tillfälligt konjunkturellt problem. Sverige har lägst investeringsandel bland OECD-länderna, konstaterar Stefan Fölster. I rapporten rubricerad, Grusväg till framtiden, presenteras även en preliminär version av den internationella välståndsligan 2001. Sverige befinner sig fortfarande på en 17:e plats samtidigt som avståndet till länderna i täten ökar. År 2000 var det land som låg femma 18 procent rikare än Sverige. Idag är skillnaden 21 procent. Irland, som tidigare låg på sjätteplats, har nu avancerat till en tredjeplats. - För att Sverige ska kunna ta sig tillbaka till minst topp 5 i ligan till 2011 krävs en BNP-tillväxt på cirka 2 procentenheter över OECD- genomsnittet, avslutar Stefan Fölster. Hela rapporten finns på Svenskt Näringslivs hemsida: www.svensktnaringsliv.se. För mer information, kontakta: Stefan Fölster, chefekonom, tfn 08-553 431 60 / 0703-04 31 60 Göran Johansson Grahn, nationalekonom, tfn 08-553 431 03 / 0703-18 31 03 Fabian Wallen, nationalekonom, tfn 08-553 431 56 / 0705-68 80 55 Sylvia Shahin, pressekreterare, tfn 08-553 430 18 / 0703-04 30 73 [REMOVED GRAPHICS] ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/26/20020826BIT00260/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/26/20020826BIT00260/wkr0002.pdf