Svenskt Näringsliv om uppsägningen av Industriavtalet

– Teknikföretagens uppsägning av Industrins samarbetsavtal måste ses mot bakgrund av att LO-förbunden inte lever upp till avtalets intentioner. Industriavtalet var redan från början ifrågasatt av delar av LO-förbunden men bristen på respekt för de konkurrensutsatta företagens verklighet har ökat på senare år. Under flera avtalsrörelser har nu industrins avtal blivit ett golv för LO-förbund som enligt LOs samordning ska ha mer, i årets avtalsrörelse 30-50 procent över industrins nivåer. – När dessutom industrins verklighet 2010 inte fick styra utgångskraven för själva industrin, utan hamnade på en orealistisk hög nivå i relation till konkurrentländerna, så framstår det tydligt att förutsättningarna för Industriavtalet underminerades. Det säger Christer Ågren, vice vd på Svenskt Näringsliv.

Under en period på snart 15 år har avtalsförhandlingarna i Sverige resulterat i några av Europas högsta reallöneökningar. Det beror på att löneökningarna har varit i takt med företagens verklighet och därmed de samhällsekonomiska förutsättningarna, avtalsåret 2009 undantaget. Dessa nivåer har förhandlats fram inom ramen för Industriavtalet där utgångspunkten var att industrin skulle ha ledartröjan och att inhemska branscher, mer eller mindre skyddade för utländsk konkurrens, skulle anpassa sig till vad de konkurrensutsatta sektorerna klarar av. – För framtida avtalsrörelser åligger det nu parterna att hitta former för hur man kan säkra att löneutvecklingen styrs av konkurrensutsatta sektorer utan att det blir ett golv för alla andra. En viktig aspekt blir också att säkra att den ordningen blir respekterad av övriga sektorer så att vi inte får hemmamarknadsförbund som ständigt, via varsel och strejker, tilltvingar sig villkor som de som måste konkurrera med vår omvärld inte har råd att ta på sig. Alla har ett intresse av att vi inte får tillbaka situationen före Industriavtalet där höga löneökningar gav negativa effekter på företagen och inte gav löntagarna mer köpkraft. – För årets avtalsrörelse innebär inte Teknikföretagens uppsägning av Industriavtalet något. Det finns en norm som är satt och som arbetsgivarna är eniga om att försvara eftersom det leder till de bästa förutsättningarna att få Sveriges ekonomi tillbaka på fötter igen. Ytterligare information: Peter Isling, presschef, 08-553 430 19