Svenskt Näringsliv öppnar hemsida om konfliktreglerna

Svenskt Näringsliv öppnar idag webbplatsen www.spelreglerna.se. Här ges olika exempel på varsel eller genomförda konfliktåtgärder som illustrerar varför det är viktigt att förändra konfliktreglerna i Sverige.

Många svenska företag löper risk att drabbas av konfliktskador som har sin grund i konflikter och förhandlingar utomlands, som de saknar möjlighet att påverka. Detta är en följd av internationaliseringen av näringslivet och den allt snabbare ekonomiska integrationen mellan olika företag och länder i kombination med möjligheten enligt det svenska regelverket att tillgripa sympatiåtgärder till stöd för konflikter utomlands. - Det finns då anledning att fråga sig vilket värde det svenska kollektivavtalet har, när företagen ständigt måste kalkylera med en sådan risk, säger Jan-Peter Duker, vvd Svenskt Näringsliv. Ett slående konfliktexempel är det svenska Pappersindustriarbetareförbundets agerande våren 2005 med anledning av den då pågående finska papperskonflikten. Konflikten drabbade bland annat företaget Stora Enso. - Konfliktåtgärderna då ledde till att frågor ställdes om Sverige verkligen erbjuder en tillräckligt konkurrenskraftig miljö för att dra till sig investeringar. Konfliktrisker påverkar både konkurrenskraft och näringslivsklimat, konstaterar Jan-Peter Duker. - I de flesta andra länder behöver företagen inte riskera skador eller störningar till följd av sympatiåtgärder eftersom sådana inte är tillåtna eller starkt begränsade genom krav på proportionalitet eller liknande. Via den nya webbplatsen vill vi tydliggöra varför vårt krav på förändrade konfliktregler är så viktigt att tillgodose avslutar Jan-Peter Duker.