Svenskt Näringsliv presenterar konjunkturprognos

Svenskt Näringsliv presenterar konjunkturprognos Måndagen den 17 juni publicerar Svenskt Näringsliv årets andra konjunkturprognos. Rapporten rubricerad Mjölksyra presenteras av Svenskt Näringslivs chefekonom Stefan Fölster måndagen den 17 juni klockan 10.00 i Näringslivets Hus, Storgatan 19, Stockholm. Konjunkturuppgången har så sakteliga påbörjats och 2003 utvecklas relativt starkt. Produktionstillväxten i Sverige stryps dock av personalbrist, för höga löneökningar och därav framtvingade räntehöjningar. I stället för tillväxtspurt blir det mjölksyra. I rapporten presenteras även en analys av hur inflation och jämviktsarbetslöshet internationellt har påverkats av en ökad arbetskraftsinvandring. Efter pressträffen publiceras prognosen i sin helhet på webben, www.svensktnaringsliv.se. Svenskt Näringsliv publicerar fyra konjunkturrapporter per år, den senaste publicerades i mars. Tid: Måndagen den 17 juni, klockan 10.00 Plats: Näringslivets Hus, Storgatan 19, Stockholm Lokal: SAE-rummet För mer information, kontakta: Göran Johansson Grahn, nationalekonom, tfn 08-553 431 03/ 0703-18 31 03 Stefan Fölster, chefekonom, tfn 08-553 431 60 Fredrik Karlsson, presschef, tfn 08-553 430 19 / 0703-45 64 12 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/12/20020612BIT00390/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/12/20020612BIT00390/wkr0002.pdf

Om oss

Svenskt Näringsliv är företagens företrädare i Sverige. Vårt långsiktiga mål är att Sverige skall återta en tätposition i den internationella välståndsligan. Svenskt Näringsliv företräder 55 000 små, medelstora och stora företag. Dessa är organiserade i 49 bransch- och arbetsgivarförbund. Förbunden utgör föreningen Svenskt Näringslivs medlemmar.