Svenskt Näringsliv startar globaliseringsturné

Pressinbjudan Svenskt Näringsliv startar globaliseringsturné Måndagen den 10 februari startar Svenskt Näringslivs globaliseringsturné på landets högskolor. Under våren kommer 26 globaliseringsforum att hållas vid 16 universitet och högskolor i Sverige. Målet är att minst 4 000 studenter ska ges möjlighet att delta. Svenskt Näringsliv vill bredda och fördjupa debatten om globaliseringen. En dialog med internationellt orienterade studenter kan fördjupa diskussionen om företagens betydelse för global utveckling och deras roll och ansvar i en allt mer globaliserad värld. Vi vill också öka förståelsen för de problem internationellt verksamma företag kan ställas inför i sina verksamheter i tredje världen, i allt från miljöfrågor till barnarbete. Turnén genomförs av Svenskt Näringsliv i samarbete med Amnesty Business Group, Raoul Wallenberg Institutet och SIDA genom Den globala skolan. Från deras nätverk hämtas också många av föreläsarna. Samarbetspartnerna bidrar med både sakkunskap och nya perspektiv. Globaliseringsturnén presenteras närmare vid en pressträff måndagen den 11 februari klockan 09.00 i Näringslivets Hus, Storgatan 19, Stockholm. Massmedier är också välkomna att medverka vid premiären av Globaliseringsturnén som sker vid Uppsala universitet (Stora salen, Östgöta Nation, Trädgårdsgatan 15) klockan 13.00 samma dag. Tid: Måndagen den 11 februari klockan 09.00 Plats: Näringslivets Hus, Storgatan 19, Stockholm Lokal: SAE-rummet Medverkande: Göran Tunhammar, VD Svenskt Näringsliv, Allan Åberg, projektledare Svenskt Näringsliv, Lars Stålberg, Amnesty Business Group, Göran Melander, Ordförande i Raoul Wallenberg Institutet samt Johan Åkerblom, Informationschef SIDA För mer information, kontakta Allan Åberg, projektledare Globaliseringsturnén, tfn 08-553 431 38 / 0703-45 60 47 Fredrik Karlsson, presschef, tfn 08-553 430 19 / 0703-45 64 12 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/07/20020207BIT00430/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/07/20020207BIT00430/bit0001.pdf