Svenskt Näringsliv till Sveriges 18-åringar: Du måste inte!

PRESSINBJUDAN Datum: 11 maj Tid: kl. 10.00 Plats: Whyred, Grev Turegatan 26, Stockholm Svenskt Näringsliv till Sveriges 18-åringar: Du måste inte! Sex av tio 18-åringar känner en stark oro inför de val de måste göra som vuxna, som studieinriktning eller yrkesval. Störst är oron över att inte få ett bra jobb, eller att helt bli arbetslös. Dessa uppgifter från en ny TEMO-undersökning är en av anledningarna till att Svenskt Näringsliv i dagarna skickar ut en "vuxenguide" till Sveriges 100 000 18-åringar. - Det finns ett behov av ytterligare information och vägledning. Det är det tomrummet vi försöker fylla genom boken Äntligen 18!, säger Svenskt Näringslivs VD Göran Tunhammar. Bokens huvudbudskap är "Du måste inte!". Ungdomar ska lyssna till sig själva och inte ge efter för alla krav utifrån. Målet är att boken ska fungera som en handbok för 18-åringarna inför vuxenlivet. I boken medverkar bland annat racingstjärnan Kenny Bräck som berättar hur han, trots motgångar, envist gått sin egen väg och kämpat sig upp i toppen. Där skildras också modedesignföretaget Whyred, ett modernt nätverksföretag som säljer sina kläder över hela världen. Dessutom är boken fylld av tips och tester - exempelvis vad det kostar att flytta hemifrån, information om framtidens arbetsmarknad samt fakta om rättigheter och skyldigheter på jobbet. Boken Äntligen 18!, TEMO-undersökningen och Svenskt Näringslivs övriga ungdomssatsningar presenteras den 11 maj klockan 10.00 på Whyred. Medverkande: Göran Tunhammar, VD Svenskt Näringsliv Cecilia Johansson, ansvarig för ungdomsinformation inom Svenskt Näringsliv Lena Patriksson och Roland Hjort, grundare till Whyred International AB VÄLKOMMEN! Var vänlig faxa nedanstående talong eller ring senast den 9 maj till: Åsa Elmroth, Johansson & co AB, fax 08-20 93 65, tel. 08-20 93 95, e- post: asa.elmroth@johanco.se Anmälan till Svenskt Näringslivs pressträff den 11 maj Ja, jag/vi kommer på pressträffen den 11 maj. Nej, jag kan tyvärr inte komma men vill gärna ha pressmaterial. Namn: Medienamn: Telefon: Fax: E-post: Faxa denna talong senast den 9 maj till: Åsa Elmroth Johansson & co, fax: 08-20 93 65 Tel. 08-20 93 95, e-post asa.elmroth@johanco.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/04/20010504BIT00330/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/04/20010504BIT00330/bit0002.pdf