Svenskt Näringsliv tillsätter skattekommission

Svenskt Näringsliv har i dag tillsatt en skattekommission. Den leds av Urban Bäckström och består i övrigt av en grupp företagsledare från olika branscher. Kommissionen ska till hösten 2009 visa hur skattetryck och skattesystem bör se ut för att ge Sverige bättre möjligheter i den globala ekonomin.

Sommaren 2005 tillsattes Svenskt Näringslivs kris- och framtidskommission med VD Urban Bäckström som ordförande. Under ett knappt år genomförde kommissionen dels ett antal företagarmöten där möjligheter och problem belystes, dels ett antal seminarier där olika experter belyste de frågeställningar som framkommit under kommissionens möten med företagsledare. Resultatet av arbetet kom att spela en viktig roll i samhällsdebatten och kom också att påverka agendan i valdebatten inför riksdagsvalet 2006.

Den kommission som i dag tillsatts kommer att belysa centrala skattefrågor som berör såväl företag som ägare och inte minst företagens medarbetare.

Förutom Urban Bäckström består kommissionen av Rune Andersson, Mellby Gård AB, Carl Bennet, Getinge AB, Britt Danielsson, Stegeborgs Egendom AB, Lars Jansson, Wasa Express & Åkeri AB, Uno Pettersson, Pewes Skor AB, Jens Spendrup, Spendrups Bryggeri AB, och Maud Spencer, Svalson AB.

- Att det höga skattetrycket vållar olika problem är väl känt, säger Svenskt Näringslivs VD Urban Bäckström, som kommer att leda kommissionens arbete.

- För oss är det en viktig uppgift att belysa hur ett rimligt skattetryck och ett vettigt utformat skattesystem kan bidra till att svenska företag och därmed svensk ekonomi än bättre utnyttjar de möjligheter som den globala ekonomin erbjuder. Vi kommer att lämna sådana förslag senast hösten 2009.