Svenskt Näringsliv välkomnar förslaget om slopad revisionsplikt

Utredningen om revisorer och revision har lagt fram ett förslag om slopad revisionsplikt för samtliga mindre aktiebolag.

Utredningen har identifierat de stora hinder och merkostnader som uppstår för svenska småföretag, jämfört med motsvarande företag i andra EU-länder. Genom utredningens förslag utnyttjas de möjligheter för undantag för revisionsplikt som EU-direktiven medger. På detta sätt kommer Sverige i nivå med de regler och det synsätt som gäller i ledande länder såsom England, Holland och Tyskland.

– Utredningens förslag är överlag mycket bra. Det är positivt att utredningen kommer till samma slutsatser som redan redovisats i Svenskt Näringslivs egen rapport om slopad revisionsplikt som publicerades i mars 2005, nämligen att revisionens betydelse för skattekontroll och motverka ekonomisk brottslighet varit betydligt överskattad, säger Svenskt Näringslivs expert i utredningen, Carl-Gustaf Burén.

Han är däremot kritisk till att utredningen samtidigt valt att lägga fram särskilda förslag till ändringar i skattelagstiftningen för att ge Skatteverket ökade kontrollåtgärder, vilket leder till högre kostnader för företagen. Dessa förslag innebär bl a att Skatteverket med få dagars varsel ska kunna kontrollera företagens löpande bokföring och hantering av räkenskapsinformation. Skatteverket kan därefter besluta om andra utredningsinsatser, t ex taxeringsrevision och åtgärder enligt tvångsåtgärdslagen.

– Reglerna är dessutom konstruerade så att effekten kan bli att företag skräms till att behålla sin revisionsplikt, trots att det egentligen inte är den tjänsten företaget behöver, säger Carl-Gustaf Burén.

Utredningen visar att regelkostnader i nuläget kostar de berörda företagen nära 6 miljarder kr/år, enbart för lagstadgad revision.

Förslaget kommer väsentligt att kunna bidra till regeringens mål om sänkta administrativa kostnader med 25 procent senast 2010. Utredningen föreslår ikraftträdande från den 1 juli 2010.

I en gemensam reservation har utredningens experter från Sveriges Redovisningskonsulters Förbund, Företagarna och Svenskt Näringsliv pekat på att förslaget lagtekniskt är klart att tillämpas redan från den 1 juli 2009 och motsätter sig därför en fördröjning på ett år som utredningen föreslår. I den gemensamma reservationen framför reservanterna också sina invändningar mot Skatteverkets utökade kontrollåtgärder.