Svenskt Näringsliv välkomnar slopad kapitalvinstbeskattning för företag

Svenskt Näringsliv välkomnar slopad kapitalvinstbeskattning för företag Svenskt Näringsliv ställer sig bakom förslaget att slopa kapitalvinstskatten för företagsägda andelar i aktiebolag och ekonomiska föreningar. Förslaget som presenteras i 1998 års företagsskatteutredningars betänkande är välkommet då vi hittills haft trippelbeskattning av vinster genererade i företagssektorn. Förslaget ligger också i linje med utvecklingen i omvärlden. Svenskt Näringsliv framhåller i sitt remissvar vikten av att svenska skatteregler utformas så att Sverigebaserade koncerner inte missgynnas. Tvärtom måste Sveriges attraktionskraft ökas. - Men även handelsbolag borde omfattas av reformen, säger Krister Andersson, Näringslivets skattesakkunnige. Annars förblir de svenska reglerna både ekonomiskt ofördelaktiga och krångliga vid en internationell jämförelse. Svenskt Näringsliv motsätter sig däremot skärpta så kallade cfc-regler och anser att Sverige bör avvakta den snabba internationella utvecklingen på området innan lagstiftningen ändras. Cfc-reglerna innebär att extra skatt kan tas ut i Sverige om en koncern är verksam i länder med lägre skatteuttag. - Utredningen har inte visat i vilken utsträckning en skärpning av reglerna behövs för att förhindra rena skattetransaktioner. Förslaget präglas av en ambition att avvärja varje tänkbart fall av illojalt beteende, kommenterar Krister Andersson. Men detta sker till priset av att vanlig verksamhet drabbas av extra beskattning och dessutom ett omfattande administrativt merarbete. Svenskt Näringsliv avstyrker också den föreslagna skalbolagsregeln, som i praktiken förbjuder överlåtelser av bolag. Syftet är att förhindra bolagsplundring. Men åtgärder mot sådan kriminalitet bör vidtas utanför skattesystemet. Annars försvåras fullt legitima omstruktureringar och vanliga generationsskiften. Svenskt Näringsliv förordar istället det förslag som Näringslivets Skattedelegation (NSD) tagit fram för att minska risken för skattebortfall vid skalbolagsaffärer. För mer information kontakta: Krister Andersson, Näringslivets skattesakkunnige, tel 08-553 430 64 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/14/20010514BIT00590/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/14/20010514BIT00590/bit0001.pdf