Svenskt Näringslivs arbetsutskott besöker Bryssel

Svenskt Näringslivs arbetsutskott besöker Bryssel Svenskt Näringsliv uppvaktar en rad europeiska politiker och beslutsfattare vid ett besök i Bryssel den 30-31 januari. Högst på dagordningen står konkurrens- och förvärvsfrågor med Kommissionär Mario Monti, samt frågan om röstvärdes-differentiering för aktier med Kommissionär Frits Bolkestein. Svenskt Näringslivs arbetsutskott, lett av ordförande Sören Gyll och vice ordförande för internationella frågor Michael Treschow, kommer även att framföra synpunkter inom en rad andra områden. Under två dagars besök träffar delegationen flera kommissionärer, såsom Pedro Solbes ansvarig för ekonomiska frågor, för att diskutera den ekonomiska situationen i EU och svenskt EMU-medlemskap samt Erkki Liikanen, näringslivsansvarig Kommissionär, för att prata om entreprenörskap och småföretagande. En diskussion om bland annat hållbar utveckling och producentansvar med Margot Wallströms kabinettschef Rolf Annerberg finns också på agendan. Delegationen träffar även den nyvalde talmannen för Europaparlamentet, Pat Cox, tillsammans med flera framstående europaparlamentariker, samt ambassadör Gunnar Lund, Sveriges ständiga representation vid EU. Svenskt Näringslivs delegation består av: Styrelsens arbetsutskott Sören Gyll, ordförande Michael Treschow, vice ordförande Sigrun Hjelmquist, vice ordförande Björn Andersson, vice ordförande Göran Tunhammar, VD Leif Johansson Jacob Wallenberg Laila Rosenqvist Mona-Lise Sandberg Lars Hansson Från Svenskt Näringslivs kansli deltar H-G Wessberg, Jan-Peter Duker, Jan Herin, Olof Allgårdh samt Ingrid Jerneck. För mer information kontakta: Jan Herin, Svenskt Näringsliv, tfn 08-553 431 32/0705 93 52 61 Fredrik Segerfeldt, Svenskt Näringsliv, tfn 08-553 431 35/0708 80 68 01 Ingrid Jerneck, Svenskt Näringsliv, Bryssel, tfn +32 4753 62530 Andrea Prander, pressekreterare, tfn 08-553 430 18/ 0708-80 69 01 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/28/20020128BIT00580/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/28/20020128BIT00580/bit0001.pdf