Svenskt Näringslivs konjunkturprognos

Torsdagen den 16 mars publicerar Svenskt Näringsliv årets första konjunkturprognos.

Rapporten Mera SLÖSA mindre SPARA presenteras av Svenskt Näringslivs chefekonom Stefan Fölster torsdagen den 16 mars klockan 10.00 i lokalen Bakfickan, Almegahuset, Blasieholmsgatan 5, Stockholm. En fortsatt mycket expansiv finans- och penningpolitik spär på efterfrågan i den svenska ekonomin. Hushållens inköp i detaljhandeln, bostadsbyggande och delar av den offentliga konsumtionen ökar. Den snabba strukturomvandlingen inom detaljhandeln och konkurrens från utlandet håller inflationen på en låg nivå. Industrins produktion växer i normal takt, men sysselsättningen i industrin fortsätter att minska. I en särskild analys visas svenska företags långsiktiga sysselsättningsplaner, samt hur löner och sysselsättning påverkas av globaliseringen. Efter pressträffen kommer prognosen att publiceras i sin helhet på vår hemsida: www.svensktnaringsliv.se Svenskt Näringsliv publicerar fyra konjunkturrapporter per år och den senaste publicerades i december. Tid: Torsdagen den 16 mars, klockan 10.00 Plats: Almegahuset, Blasieholmsgatan 5, Stockholm Lokal: Bakfickan Medverkande: Stefan Fölster, chefekonom