Svenskt Näringslivs konjunkturprognos

Svenskt Näringslivs konjunkturprognos Måndagen den 26 augusti publicerar Svenskt Näringsliv årets tredje konjunkturprognos. Rapporten, rubricerad "Grusväg till framtiden", presenteras av Svenskt Näringslivs chefekonom Stefan Fölster. Till följd av börsnedgången och en ökad turbulens på de finansiella marknaderna försämras förväntningarna på framtida vinster vilket i sin tur motverkar investeringsviljan. Sveriges låga investeringstillväxt minskar möjligheterna till en återhämtning av konjunkturen. I rapporten presenteras en preliminär version av den internationella välståndsligan 2001. Sverige befinner sig till följd av låga investeringar och lågt nyföretagande fortfarande på en 17 plats samtidigt som avståndet till länderna i tätpositionen ökar. Efter presskonferensen kommer prognosen att publiceras i sin helhet på vår webbplats: www.svensktnaringsliv.se. Svenskt Näringsliv publicerar fyra konjunkturrapporter per år och den senaste publicerades i juni. Tid: Måndagen den 26 augusti, klockan 10.00 Plats: Näringslivets Hus, Storgatan 19, Stockholm Lokal: SAE-rummet För mer information, kontakta: Göran Johansson Grahn, nationalekonom, tfn 08-553 43103/ 070-318 3103 Sylvia Shahin, tfn 08-553 430 18 / 0703-04 30 73 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/21/20020821BIT01320/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/21/20020821BIT01320/wkr0002.pdf