Svenskt Näringslivs ordförande: Sahlin och LO har fel

EU:s fyra friheter, friheten för varor, kapital, tjänster och arbetskraft att fritt röra sig över gränserna är ingen nyhet. Det är väl etablerade principer för EU:s inre marknad. Det finns ingen motsättning mellan dessa friheter och välfärdsutvecklingen i de enskilda medlemsstaterna. Tvärtom skulle man kunna säga att den inre marknaden är EU:s sociala dimension.

– Sverige har varit en varm förespråkare för den inre marknaden alltsedan vi undertecknade EES-avtalet i början av 1990-talet. Därför är det beklagligt och märkligt att se de starka reaktioner på några av EG-domstolens domar som Mona Sahlin och LO nu ger uttryck för, säger Signhild Arnegård Hansen, Svenskt Näringslivs styrelseordförande med anledning av den ”kampanj” som nu drivs inom socialdemokratin och LO mot EU, EG-domstolen och den svenska regeringen.

Mona Sahlins och LO-ledningens reaktioner på att EG-domstolen dömde till Lavals fördel i målet mot Byggnads skulle kunna ses som yrvakna, men Signhild Arnegård Hansen anser att de främst är felaktiga.

– Det är fel att påstå att den svenska modellen nu skulle vara hotad. Den svenska modellen har aldrig gällt utländska företag som tillfälligt är här. Däremot tillåter också svenska kollektivavtal att alla löner inte är lika. Utländska företag som kommer hit kan inte sätta hur låga löner som helst, men vi i Sverige måste ha en transparens i vilka löner som motsvarar kraven i EU:s utstationeringsdirektiv.

– Domen var inte så oväntad som Sahlin och LO hävdar. Att kräva ett särskilt ”socialt protokoll” för att skydda det obegripliga Byggnadsavtalets fortsatta existens är ett trist sätt att driva EU-debatten. EG-domstolen har inte skapat en obalans, tvärtom har den bidragit till att skapa en balans mellan de intressen av socialt skydd och fri rörlighet som kännetecknar EU.

- Industriarbetaren möter varje dag en tuff konkurrens från andra länder och står alltid beredd att möta den. Det är och har alltid varit en självklarhet. Nu öppnas konkurrensen också i tjänstesektorn. Det måste även medarbetare i exempelvis byggsektorn acceptera.