Svenskt Näringslivs styrelse antar principer för ersättning till verkställande direktörer i börsnoterade bolag Svenskt Näringslivs styrelse antog i dag, vid sitt ordinarie sammanträde, enhälligt ett antal principer för ersättning till verkställande direktörer i börsnoterade bolag. Styrelsen poängterade starkt att frågor om ersättningar och pensioner till ledande befattningshavare är en fråga för styrelsen och ytterst för ägarna i respektive bolag. Den senaste tidens debatt om pensioner och löner visar emellertid att det finns behov av några för näringslivet gemensamma grundläggande principer till vägledning i denna fråga. Styrelsens principer innebär följande: · Lön, pensionsvillkor och avgångsvederlag till VD skall beslutas av styrelsen och årligen redovisas öppet. · I botten skall ligga en fast lön som baseras på kompetens och uppdragets storlek. · Det kan finnas en rörlig lönedel som utgår när av styrelsen satta mål uppnås. · Avtalen skall vara "framtunga", dvs tyngdpunkten på ersättningen under hela chefskarriären skall ligga när jobbet görs och resultaten åstadkoms, inte efter avgång eller pensionering. · Styrelsen måste direkt kunna skilja en VD från tjänsten. Avgångsvederlag skall möjliggöra övergång till annan verksamhet men aldrig utgå vid egen uppsägning. · Pensionen bör vara avgiftsbestämd. Vid förmånsbestämd pension skall i avtalet överenskommas en begränsningsregel om hur stor den framtida pensionen kan bli. För mer information kontakta: Göran Tunhammar, VD, tfn 08-553 430 00 Jan-Peter Duker, vice VD, tfn 08-553 430 12 Fredrik Karlsson, presschef, tfn 08-553 430 19/ 0703-45 64 12 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/22/20020222BIT00500/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/02/22/20020222BIT00500/bit0001.pdf