Sveriges bästa företagsklimat finns i Solna

Solna har Sveriges bästa företagsklimat. Det framgår av Svenskt Näringslivs nya ranking över kommunernas företagsklimat. En annan kommun som imponerar är Höör. Ingen annan kommun har förbättrat sitt företagsklimat lika mycket.

- Solna toppar rankingen tack vare politisk vilja och ambition som avspeglar sig i snabb och företagsvänlig service, kommenterar Carolina Brånby som är ansvarig för Svenskt Näringslivs arbete med lokalt företagsklimat.

- Solna jagas även i år av Vellinge, men håller undan genom hög andel entreprenader, hög sysselsättning och stor andel företag.

På rankinglistan följs Solna och Vellinge av Sollentuna, Trosa, Nacka och Habo.

Svenskt Näringslivs ranking av kommunernas företagsklimat baseras främst på enkätsvar från totalt 35 000 företag i alla Sveriges 290 kommuner, men också på statistiska fakta från SCB. Det finns klara samband mellan en kommuns placering på rankinglistan och dess utveckling vad gäller befolkningstillväxt, antal jobb och skatteintäkter.

Den kommun som klättrar flest placeringar jämfört med fjolårets lista är Höör. I år kommer Höör på plats 78, en förbättring på 110 platser.

- Höör förbättrade sig fram till 2006. Sedan tappade kommunen två år i rad. Nu har man återfått företagens förtroende genom bland annat sänkt kommunalskatt och ökad konkurrensutsättning av kommunal verksamhet, berättar Carolina Brånby.

Svenskt Näringslivs rankinglista finns på Svenskt Näringslivs hemsida: www.svensktnaringsliv.se/lokaltforetagsklimat. Där finns även mycket övrig information om lokalt företagsklimat, bland annat en databas som innehåller alla de faktorer rankingen baseras på, både enkätsvar och statistik.

Taggar: