Sveriges sista planekonomi är ur funktion!

Bostadsbrist bland Stockholms studenter Sveriges sista planekonomi är ur funktion! En stor andel av studenterna i Stockholm känner en eller flera personer som valt att inte studera i Stockholm eller att inte bosätta sig i Stockholm efter studierna på grund av bristen på bostäder. Bostadsbristens orsaker står att finna i något som närmast liknar en planekonomi. Resultatet blir en kraftig broms på tillväxten i Stockholm. Svenskt Näringsliv, Fastighetsägarna Stockholm och Sveriges Byggindustrier efterlyser därför nya grepp för att komma till rätta med bostadsbristen. Svenskt Näringsliv har genomfört en enkät bland ettusen studenter i Stockholm. Resultaten är nedslående. Nära hälften av studenterna har fått vänta mer än 18 månader på att få tag i en studentbostad. Cirka 78 procent anser att det varit "svårt", "mycket svårt" eller "omöjligt" att finna en bostad. - Detta bromsar tillväxten i Stockholm på ett mycket allvarligt sätt. Dels genom att rörligheten på arbetsmarknaden blir mindre, dels genom att företagens kompetensförsörjning försämras, säger Lars Jilmstad, regionchef i Stockholm för Svenskt Näringsliv. Lars Jilmstad anser att samspelet mellan utbud och efterfrågan är förstört på bostadsmarknaden. Istället har det konstruerats en planekonomi, som uppvisar planekonomins alla brister. Han får medhåll från Lars Jagrén, chefekonom på Sveriges Byggindustrier, som menar att bristen på studentbostäder är ett av flera tecken på att bostadssektorn inte fungerar som en normal marknad. Lars Jagrén konstaterar att den gamla politiken med regleringar och bidrag inte fungerat, och beklagar att regeringen valt att fortsätta på den gamla vägen. Till detta hör också den höga beskattningen av byggsektorn. - Ett huvudproblem är det höga skatterna, som gör det i praktiken omöjligt att bygga hyreslägenheter med vettig lönsamhet. Efter 40 års detaljreglering och 10 års överbeskattning är lägre skatter det enskilt viktigaste steget för att öka nybyggandet, anser Lars Jagrén. Tore Ljungkvist, vice vd Fastighetsägarna Stockholm, har stor förståelse för studenternas situation. Fastighetsägarna vill rädda den privata hyresrätten och utveckla den. Hyresrätten måste få möjlighet att utvecklas på en sund marknad.. - Nyckeln till det goda boendet är att kunna erbjuda bostäder för alla önskemål på en marknad med rättvis hyressättning, säger Tore Ljungkvist. För Fastighetsägarna Stockholm är visionen om den goda hyresmarknaden, en efterfrågestyrd marknad med individuella lösningar, med trygghet och utan svarthandel och otillåtna affärer. För frågor: Håkan Eriksson, svenskt Näringsliv. Tel: 08- 762 70 08. e-post: hakan.eriksson@svensktnaringsliv.se Jessica Johansson. Sveriges Byggindustrier. Tel: 08- 698 58 84. e-post: jessica.johansson@bygg.org Anne Kuylenstierna. Fastighetsägarna Stockholm. Tel: 08- 617 77 24, mobil 070-589 77 24 e-post: anne.kuylenstierna@stofast.se Läs hela enkäten på: www.svensktnaringsliv.se. Se under "våra regionkontor", och klicka fram "Stockholm". ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/23/20020422BIT01390/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/23/20020422BIT01390/wkr0002.pdf