Sveriges skattesystem är inte anpassat för entreprenörskap

Entreprenören saknas ofta i den akademiska forskningen kring företagande. Detta har påverkat den ekonomiskpolitiska policydiskussionen vilket kan vara en förklaring till att dagens skattesystem inte är anpassat för entreprenörskap. Aktiva ägare bestraffas.

Det är en av slutsatserna i två rapporter till Svenskt Näringslivs Kris- och framtidskommission som presenterades i Almedalen på fredagen. Rapporterna presenterades av fil dr Mikael Stenkula vid Institutet för näringslivsforskning. - Internationell statistik visar att Sverige är dåligt på nyföretagande och egenföretagande, säger Stenkula. Vill vi ha fler entreprenörer behövs kraftiga åtgärder vad gäller skatter, socialförsäkringar, regelkrångel, riskkapitalförsörjning och attityder till företagsamhet. I den efterföljande debatten sade finansmarknadsminister Sven-Erik Österberg att läget inte är så dystert som rapporten visar. - Men generationsskiften och återväxt med nya företagare utgör en stor utmaning. - Regeringen har gjort en del bra saker på makroplanet i ekonomin, sade företagaren Bijan Fahimi. Men när det gäller mikroplanet och förhållanden för företagare återstår mycket att göra. Folkpartiets Karin Pilsäter pekade på att även om siffran över antalet nya företag är hög, så visar det sig att antalet nya företagare är oerhört lågt och att andelen företagare i Sverige sjunker. Läs rapporterna på www.svensktnaringsliv.se