Systemfel skapar låtsasjakt på jobb

A-kassan måste reformeras. Så som den i dag är konstruerad leder den alltför ofta till en låtsasjakt på jobb. Det skapar stora problem i företagens rekryteringsprocess.

- När en efter en av de arbetslösa som med hjälp av arbetsförmedlingen kommit till en anställningsintervju tackar nej till riktiga jobb med kollektivavtalsbestämd lön är det något som är fel, säger Svenskt Näringslivs chefekonom Stefan Fölster.

Han kan berätta om hur många företagare i dessa dagar, när en a-kassereform är högaktuell, hör av sig med berättelser om hur arbetslösa söker jobb bara för att de ska vara fortsatt berättigade till a-kassa.

Svenskt Näringsliv har i den senaste Företagarepanelen undersökt hur vanligt ett sådant beteende är. På frågan ”Har det hänt att personer sökt jobb i Ditt företag utan att egentligen vilja ha jobbet – på grund av att de måste uppfylla arbetsförmedlingens krav? – svarar en majoritet av företagare ja. Nitton procent svarar att ”det händer ofta”. 1904 företagare har ingått i undersökningen.

Bland företagare med 10-200 anställda är det hela 70 procent som säger att personer har sökt jobb som de inte vill ha.

- Det visar hur angeläget det är att a-kassan reformeras. I dagens a-kassa förblir många arbetslösa i onödan. Därtill vållar de en hel del kostnader för företagare som intervjuar arbetssökande i onödan. En sådan tidsspillan kan också få en och annan företagare att avstå från att anställa, säger Fölster.

Enligt en kartläggning från Konjunkturinstitutet hade mer än hälften av alla arbetslösa en inkomst som låg över 90 procent av tidigare lön. Utöver a-kassa får de flesta nämligen ett tillskott från avtalsförsäkringen. För dessa lönar det sig knappt att börja arbeta igen till samma lön när väl kostnader för resan till arbetet, lunch och arbetskläder är inräknade.

- A-kassan betraktas ofta som en inkomstförsäkring där man aldrig behöva gå ner i lön när man går från ett arbete till ett annat. Den som en gång tjänat 22 000 skall till varje pris skyddas från att halka ner till den lön på 17 000 som någon annan har hela livet. Denna ”någon annan” skall genom sina sociala avgifter betala för att den som haft tur fortsätter att tjäna mer, avslutar Stefan Fölster.

Företagarpanelen genomfördes under november 2006 av Demoskop.