Ta vara på idéerna

Idag lanserar Svenskt Näringsliv Reformbanken, en webbplats fylld med goda exempel från världens alla hörn. Målet är att idéerna ska inspirera och skapa debatt i Sverige.

Reformbanken - www.svensktnaringsliv.se/reformbanken - är ett initiativ från Svenskt Näringslivs chefekonom Stefan Fölster och organisationens sakkunniga. Tanken är att finna exempel världen över som främjar företagande och tillväxt. Att titta på hur andra gör, hur de tänker och vilka slutsatser de drar är ett sätt att komma vidare inom områden där det nationella perspektivet ibland skapar låsningar och idéfattigdom.
– Vi vill hjälpa till och få hjälp att lyfta blicken från den svenska horisonten, och vi vill gärna göra det i diskussion med andra. Förhoppningsvis bidrar det till att fler funderar över hur andra gör. Vi vill få fler exempel för att främja företagande och tillväxt i bred bemärkelse, säger Stefan Fölster.
Vilken typ av reformer är ni ute efter?
– Praktiska exempel från när och fjärran, reformer såväl som andra mindre förändringar och tankesätt som har genomförts i praktiken. Reformbanken handlar om nödvändig hjärngymnastik.
Men även om Svenskt Näringsliv står bakom reformbanken betyder det inte att organisationen vill genomföra alla de reformer som finns med där. Det är diskussionen som är det viktiga, liksom öppenheten.
Finns det något ni inte vill ha med i reformbanken?
– Ja. Reformbanken handlar om att hitta intressanta, praktiskt genomförda reformer. Vi vill inte ha en massa oprövade idéer, säger Stefan Fölster.
Har du tips på intressanta reformer går det bra att använda det formulär som finns på reformbanken. Reformbanken uppdateras löpande, med fler exempel både från Svenskt Näringslivs experter och med tips från dig och andra besökare.

Vill du delta i reformarbetet, gå in på www.svensktnaringsliv.se/reformbanken
Läs mera på www.svensktnaringsliv.se