Tobias Krantz ny chef för avdelningen utbildning, forskning och innovation

Tidigare högskole- och forskningsminister Tobias Krantz blir ny chef för avdelningen utbildning, forskning och innovation vid Svenskt Näringsliv. Han tillträder tjänsten 1 maj.

– Utbildning, forskning och innovation har avgörande betydelse för hur Sverige klarar den internationella konkurrensen. Med rekryteringen av Tobias Krantz höjer vi nu ambitionsnivån i dessa frågor ytterligare. Tobias Krantz blir med sina breda kunskaper och erfarenheter en viktig tillgång för Svenskt Näringsliv, säger Svenskt Näringslivs vd Urban Bäckström.

- Svenskt Näringsliv är en central aktör i svensk samhällsdebatt. Jag ser fram emot att få jobba med att utveckla organisationens arbete i det som är en av Sveriges viktigaste framtidsfrågor, säger Tobias Krantz.

Tobias Krantz är filosofie doktor i statskunskap. Han var riksdagsledamot för folkpartiet 2002-2009 och högskole- och forskningsminister 2009-2010.

Ytterligare information:

Kirsten Åkerman, tfn 08-553 430 01

Svenskt Näringsliv samlar 50 medlemsorganisationer och närmare 60 000 företag med 1,7 miljoner anställda. Följ vår verksamhet på vår hemsida www.svensktnaringsliv.se och genom våra olika nyhetsbrev. Prenumerera på http://www.svensktnaringsliv.se/nyhetsbrev/ Vår pressjour når Du på telefon 08-553 43 001.