Turordningsreglerna drabbade kvinnorna under finanskrisen

När finanskrisen slog till 2008 blev konsekvenserna stora för många företag inom tillverkningsindustrin och de tvingades säga upp medarbetare. Som en konsekvens av turordningsreglerna i LAS drabbades kvinnor hårdare än män av uppsägningar. Andelen sysselsatta män inom sektorn föll med 15 procent medan 19 procent av kvinnorna förlorade jobbet. Det visar en ny skrift av Svenskt Näringsliv.

Industrin har under lång tid varit mansdominerad. Men under senare år har många företag medvetet och strategiskt satsat på att rekrytera fler kvinnor, med positiva effekter som resultat. Företagens jämställdhetssatsningar visade sig dock vara förgäves när finanskrisen inte gav dem annat val än att dra ned på verksamheten. Trubbiga turordningsregler med anställningstid som kvalificerande faktor tvingade företagen att säga upp de senast anställda – kvinnorna.

– Arbetsgivarna hamnade i en omöjlig situation och måste börja om från början med sitt lagbygge för att ha bästa kompetens på plats, säger Carina Lindfelt, avdelningschef på Svenskt Näringsliv.

Bakom detta döljer sig ett moment 22 för arbetsgivaren, som ska följa turordningsreglerna i samband med uppsägningar på grund av arbetsbrist. Samtidigt ska de enligt diskrimineringslagens krav på aktiva åtgärder i samband med nyanställningar ”… försöka se till att andelen arbetstagare av det underrepresenterade könet efter hand ökar.” Lagstiftningen lämnar företagaren mellan hötapparna.

– Att turordningsreglerna försvårar för ungdomar och invandrare att etablera sig på arbetsmarknaden vet vi sedan tidigare, nu kan vi konstatera att även jämställdheten i näringslivet påverkas av turordningsreglernas utformning, avslutar Carina Lindfelt.

Skriften "Två steg fram – ett steg tillbaka" finns här.

För ytterligare information:
Svenskt Näringsliv presstjänst: 08-553 430 01

Svenskt Näringsliv samlar 49 medlemsorganisationer och 60 000 företag med 1,6 miljoner anställda. Följ vår verksamhet på vår hemsida www.svensktnaringsliv.se och genom våra olika nyhetsbrev. Prenumerera på http://www.svensktnaringsliv.se/nyhetsbrev/ Vår pressjour når Du på telefon 08-553 43 001.